Ze hebben het weer geflikt, de mensen van Theatercollectief Vreemde Eenden: in één week een theaterproductie compleet bedenken, produceren en opvoeren. In 2011 brachten ze een stuk in een groot voormalig fabrieksgebouw in De Meern, vorig jaar waren het juist intieme huiskamervoorstellingen in Utrecht en Dordrecht.
Ook deze keer in Dordrecht was het niet een flauw stukje tussen de schuifdeuren. De voorstelling 'De laatste dag' stond als een huis en zette deuren wagenwijd open naar verwante disciplines als film, muziek en dans.
Met etiketjes als slapstick, romantiek, persiflage, dramatiek en pathetiek zou ik de voorstelling te kort doen. Het stuk fladdert over grenzen heen en neemt je als toeschouwer mee van de ene emotie naar de andere.
Het verhaal: de explicateur en muzikanten van de stomme film worden in hun bestaan bedreigd door de opkomst van de geluidsfilm met alle glamour die daaromheen hangt. Tijd: 1932, wanneer grote werkloosheid heerst en mensen zekerheden verliezen. Oude technieken moeten wijken voor nieuwe ontwikkelingen. Dat haalt het slechtste in mensen boven: angst en jaloezie. Intriges, intimidatie en geweld zijn het gevolg.
Dit klinkt zwaar, maar niets is minder waar. Er viel veel te lachen, te grinniken en te glimlachen.
De spelers lieten zien dat ze heel wat in huis hebben: alle facetten van acteren, maar ook uiteenlopende dansen zoals tango, Ierse dans en country. Goede zangstemmen, van klassiek tot 'dado-dowab', veelzijdige muzikanten, van vleugel, bas, accordeon tot viool en kazoo. De verse filmfragmenten leken zo uit de oude doos te komen.
Bovenal spatte het speelplezier eraf. Als toeschouwer beleefde je de energie en creativiteit mee die in die week was vrijgekomen.
Het zijn geen beroepsacteurs, maar veelal mensen die op de een of andere manier iets met theater, muziek en performance hebben, bijvoorbeeld studenten theaterwetenschappen.
Dit muziektheaterstuk vraagt om een reprise, bijvoorbeeld in een bijzondere filmzaal waarin de tijd van de stomme film weer voelbaar kan worden.
'De laatste dag' van Theatercollectief Vreemde Eenden werd gemaakt door: Rudolf Buirma, Patrick den Drijver, Bas Haverkamp, Eline Hogenboom, Thijs Mijnster, Fleur Oskam, Elise Reilingh, Roelof van der Sar, Sandra Verstappen.
Onthoud die namen (en anders zeker Theatercollectief Vreemde Eenden).
https://www.facebook.com/TheatercollectiefVreemdeEenden
Ook ik was toeschouwer tijdens deze voorstelling en ben het helemaal eens met deze recensie.
BeantwoordenVerwijderenMaar zo mooi zou ik het niet onder woorden hebben kunnen brengen.
Maar ja, ook hier ieder zijn/haar vak :)