zaterdag 25 september 2010

Goedgekeurd

Sinds kort ben ik als onderwijsinstituut erkend bij het CRKBO. Het wat?
In het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs staan erkende onderwijsinstellingen opgenomen en ik als zzp-er (zelfstandige zonder personeel) dus nu ook.
Het is een ingewikkeld verhaal dat te maken heeft met Europese regels voor btw-vrijstelling wanneer ik rekeningen indien voor mijn werk als bedrijfstrainer.
Op basis van mijn onderwijsbevoegdheden van lang geleden kon ik me zo in het register laten registreren. Zo heb ik onvermoed nog steeds plezier van mijn oude M.O.-aktes. Eén kopie van een akte en de vrijstelling was geregeld. Anders had ik namelijk een heel proces van auditering moeten doorlopen, met een aanzienlijke papierwinkel tot gevolg.

Certificering, kwaliteitsborging, ISO, audits, er draait een hele economie op de neurotische escalatie van risicomijding en indekken.
Allerlei keuringsinstituten en inspectiefuncties varen er in elk geval wel bij, ook omdat al die onderwijsinstellingen jaarlijks een bijdrage moeten betalen om in het register te staan.
Afijn, de komende vier jaar is mijn registratie gewaarborgd. Tegen die tijd zijn de regels vast wel weer aangescherpt of komen er nieuwe erkenningsprocedures. De controle-instanties moeten zichzelf toch aan het werk houden.
Voor mij vormen echter de deelnemers aan mijn trainingen en cursussen de belangrijkste keuringsinstantie.
http://www.crkbo.nl/Register.aspx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten