maandag 29 april 2013

Oranje

Mijn dresscode voor morgen: oranje, met een wit randje (de lichtelijk republikeinse ratio mag die dag gesmoord worden in oranje emotie, tompoucen, wuppies en Alex-kingpepermunt.

Een bekentenis, in de categorie jeugdzonden: ik heb 'koninklijk huis' gespaard. Naast postzegels, sigarenbandjes, lucifermerken en speldjes, want ik was een verzamelaar. En nóg misschien, want ik kan de albums zo opdiepen.
Mijn eerste krantenknipsels (ik was 9!) dateren uit 1963, de moord op J.F. Kennedy. De daaropvolgende grote gebeurtenis was voor mij blijkbaar het huwelijk van Beatrix en Claus in 1966, want daar heb ik ook veel knipsels van. Maar daarvoor was ik al begonnen met een heus plakboek royalty, chronologisch per persoon.
Koningin Emma
ansichtkaart


Plakboek met o.m.
troonswisseling 1948

Verbaasd blader ik door het album. Hoe kwam ik aan die oude ansichtkaarten van bijvoorbeeld koningin Emma en allerlei kinderfoto's van Beatrix en haar zusjes? Toen leuk om te hebben, nu wellicht collector's items.
Het album houdt op na de geboorte van Willem-Alexander in 1967. Als dertienjarige vond ik verzamelalbums vermoedelijk te kinderachtig. Toen ik daarna politiek bewust en maatschappijkritisch werd, mocht het van mezelf ook niet meer.

Ratio en emotio hoeven die strijd niet meer aan te gaan. Ik aanvaard mezelf als vat vol tegenstellingen en kijk met enige vertedering naar het plakboek.
Morgen hap ik in alle klefzoete oranje happen en vier in goed gezelschap het wij-gevoel van onze democratische monarchie.
Vooralsnog wil ik die niet ruilen tegen een republiek, want er zijn mij te veel voorbeelden van presidenten die zich misdragen als zonnekoningen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten