dinsdag 9 april 2013

De wereld in een fietstas

Wageningen viert dit jaar zijn 750-jarig bestaan als stad en het hele jaar door zijn er activiteiten. Een daarvan is de ontwikkeling van Wiki Wageningen 750 waaraan iedereen bijdragen kan leveren over bijvoorbeeld geschiedenis, personen en cultuur. Zelf leverde ik in februari mijn gedicht Dolf dat ik ook plaatste op dit weblog.
Nu staat op Wiki Wageningen 750 mijn gedicht uit 2009, opgedragen aan de stad, die vele nationaliteiten kent: De wereld in een fietstas


De wereld in een fietstas                  Voor Wageningen


Aan de zoom speelt het wolkenkrabber
staat op zijn tenen
vraagt de hemel deemoedig:
‘Mag ik meedoen?’
In de hoofdstraat meet het zich confectie aan
alles mag hier,
behalve uitspatten in luxe
Spreidt zijn armen voor wie van ver
ontheemd, ontaard, ontworteld
verzamelt nationaliteiten
als Noach diersoorten
en komt trots tellend tot: 171
van veel slechts een of twee.
Geeft ruim baan
aan onderdanen
van het grootste land op de kleinste fietsen
Verheft ons persoonlijke klagen
en zagen tot politiek
schijngevechten van dwergen in het stadhuis
worden afgezoend bij de reus.

Hier ben ik thuis
en bekijk de wereld
veilig vanuit mijn fietstas.


http://www.wikiwageningen750.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten