maandag 13 februari 2012

Textiel met een verhaal

Textiel met een verhaal is in Arnhem te zien op de tentoonstelling 'Six yards' over de Afrikaanse stoffen van Vlisco, de fabriek in Helmond die al sinds de 19e eeuw bestaat. De real Dutch Wax stoffen staan in Afrika goed aangeschreven en het geeft prestige als je je een pagne van echte Vlisco-stof kunt veroorloven.
Het Museum voor Moderne Kunst schenkt aandacht aan de ontwerpen, de productie maar ook het modeaspect. Ook is er werk te zien van beeldend kunstenaars die zich hebben laten inspireren door de stoffen en prints.

Meschac Gaba: 'Tresses,
a prayer for a troubled world'
 
Vervreemdende kunst: romantisch
tafereeltje in Vlisco-setting

Als kind maakte ik al vroeg kennis met de Vlisco-stoffen, doordat een oom werkte op de fabriek in Helmond. Voor mijn moeder die zelf onze kleren maakte, bracht hij wel eens couponnetjes mee. Rond mijn 12e kwamen de Afrikaanse waxprints zelfs even bij ons in de mode en dus kreeg ik een groen jurkje van boubou-stof. Op de tentoonstelling zag ik waarvan die naam vermoedelijk is afgeleid: het zgn. Bouboudima-thema.
Ik was blij met het jurkje en toch bleef het net zo onwennig voelen als het er waarschijnlijk uitzag: het tropische omhulsel kon het bleke, sprieterige meisje niet echt laten stralen.
Six bougies
 De felle, bonte kleuren komen het beste tot hun recht bij een donkere huid, vertelde iemand op de videofilm van de tentoonstelling. Centraal daarin stond het verhaal dat de Dutch Wax stoffen vertellen. Vlisco maakt de ontwerpen, maar de stoffen krijgen pas hun naam op de Afrikaanse markt. Afbeeldingen van vogels, vissen, maar ook ventilatoren of staatslieden sieren het textiel. Vaak hebben ze een symbolische betekenis. De geopende vogelkooi bijvoorbeeld vertelt: Si tu sors, je sors (Als jij naar buiten gaat, dan ik ook). Of Six bougies, die refereren aan een 6 cilinder-auto. Namen en afbeeldingen zijn zo een teken van zelfbewustzijn en vrouwenkracht.
In 2009 kreeg ik een bijzondere rondleiding in de Vliscofabriek en zag de machines die de stoffen produceerden waarmee ik als kind al min of meer vertrouwd was geraakt.
Het Volkenkundig Museum in Leiden had in 2008 een interessante tentoonstelling over Dutch Wax. Het bijbehorende boek besteedde vooral aandacht aan de industriële geschiedenis van Vlisco en zijn partners in Ivoorkust en Ghana. In het boekje Vlisco bij de tentoonstelling in Arnhem staan de mode centraal en wat de stoffen vertellen. Een mooie aanvulling dus in Arnhem, nog te zien tot 6 mei.

Museum Arnhem: tentoonstelling Six Yards

Geen opmerkingen:

Een reactie posten