zondag 6 maart 2011

Binnenveld snel weg

Vanmorgen op mijn fietstochtje probeerde ik het me voor te stellen: een snelweg door het Binnenveld. Of ik zo vroeg in het seizoen al een zonnesteek heb opgelopen?

Nee hoor, de gemeente Neder-Betuwe en gemeenten aan deze kant van de Rijn zoeken oplossingen voor de fileproblematiek op de Rijnbrug tussen Rhenen en Kesteren. Dagelijks staat het verkeer tussen de A15 en Veenendaal vast.
Er is al geopperd dat er een nieuwe Rijnbrug kan worden aangelegd bij Wageningen, eventueel zelfs met een aansluiting op een door te trekken snelweg A30. Zo lees ik in de Veluwepost (p. 51) van 4 maart 2011: "Die weg zou dan vanaf de A15 door de Betuwe gaan en de Rijn ter hoogte van Wageningen kruisen, om vervolgens door het nu nog open gebied naar Ede te gaan."

Open gebied, het Binnenveld dus. Het kostbare natuurgebied waar de laatste jaren al voortdurend aan de randen wordt geknabbeld. Mijn groene long tussen Wageningen, Rhenen, Veenendaal en Ede.
Laten we hopen dat de gemeente Wageningen haar rug rechthoudt en elke proefballon van dit allooi onmiddellijk doorprikt. We zouden anders misschien wel eens aan het idee kunnen wennen.
Bovendien worden soms foute plannen doorgevoerd met het excuus dat het gebied toch al verrommeld is en aangetast.

Wat te denken van een spoorbrug bij Rhenen? Kan eindelijk het doodlopende lijntje bij Rhenen de Rijn over. Vele treinen per dag vanuit de Betuwe rechtstreeks naar Utrecht en terug. Wellicht verleidt dat toch een aantal automobilisten hun auto te verruilen voor een snelle verbinding richting Utrecht.

http://www.deweekkrant.nl/files/pdfarchief/VPO/20110304/VPO_VPO-1-51_110304_1.pdf

http://annievangansewinkel.blogspot.com/2010/07/tour-de-binnenveld.html
http://annievangansewinkel.blogspot.com/2010/12/langlaufen.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten