zondag 13 februari 2011

Vroeg

Heerlijk om vanmorgen vroeg weer eens mijn fietsrondje Binnenveld en dijk in Wageningen te doen, al was het nog nevelig en frisjes.
Ik was een beetje van slag door al die voorjaarsbodes die zich bijna tegelijk lijken te manifesteren.
Voor mijn gevoel kon ik er vroeger de klok op gelijk zetten: eerst de winteraconieten, dan de sneeuwklokjes, de krokussen en daarna de narcissen, vervolgens de tulpen en ergens tussendoor de katjes.
Terwijl mijn krokussen net beginnen te bloeien, zag ik vanmorgen al narcissen in volle glorie en wilgenkatjes, en ook de forsythia staat op uitspringen. In mijn tuin loopt de clematis flink uit.
Als ik de Natuurkalender raadpleeg, blijkt dan ook dat de natuur momenteel enkele weken voorligt op schema.

In de Blauwe Kamer hadden de Galloways een drogepotenplek gevonden vlakbij de dijk. Ondanks hun indrukwekkende postuur blijven ze iets knuffelbaars houden.

Bij de dijk in Wageningen zag ik zwanen. Ze hebben de naam de meest trouwe dieren te zijn en altijd als paar bij elkaar te blijven.
Vanmorgen echter kreeg ik een ander beeld. Eentje was een eindje verderop voor zichzelf begonnen, met de verbeelding van 'Het zwanenmeertje' [in Wageningen ís alles er wel, maar in het klein].
De ander hield zich wat bokkig op in de nevengeul.
Een echtelijke ruzie of een gevalletje van living-apart-together?
Wel sneu aan de vooravond van Valentijnsdag.

http://www.natuurkalender.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten