woensdag 2 februari 2011

Al je zintuigen

Al meer dan tien jaar geef ik cursussen creatief schrijven en in enkele cursussen gebruik ik de zintuigen als rode draad. Ik ben er namelijk van overtuigd dat je verhalen en gedichten meer diepte en inhoud krijgen als je al je zintuigen inzet. Dat wil ik mijn cursisten laten ervaren.

Wij zijn in deze tijd vooral visueel ingesteld.
[Overigens ben ik zelf min of meer beeldgehandicapt. Ik besta het regelmatig om in kranten om de foto's heen te lezen. Van de krant van vandaag zou ik geen enkele foto in mijn herinnering kunnen roepen.
Ja, toch wel, die grote op de voorpagina van Trouw van de massa demonstranten in Cairo. Waarschijnlijk heb ik wel veel bijschriften gelezen. Maar goed, ik ben daar een uitzondering in. Ter geruststelling, ik compenseer mijn handicap doordat ik vooral auditief ben ingesteld.]
De meeste mensen geven toch vooral weer wat ze zien. Maar daarbij vergeten ze de lezer deelgenoot te maken van wat ze horen, ruiken, proeven en voelen. Bij het oproepen van herinneringen bijvoorbeeld blijken juist geuren een belangrijke rol te spelen.
Ik verheug me al op de workshop 'Schrijven met je zintuigen' die ik 7 februari 's avonds geef voor de Volksuniversiteit in Veenendaal.
Natuurlijk laat ik de deelnemers kijken en luisteren, maar ik wil ze zeker ook laten schrijven aan de hand van geurproeven en wie weet ook smaakproeven.
 Er zijn nog plaatsen vrij. Aanmelden kan bij de Volksuniversiteit in Veenendaal.
http://www.vuveenendaal.nl/ 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten