maandag 1 februari 2016

Reünie - Fatima meisjesschool Weert

Foto: website buurthuis Fatima
Ik heb nog maar net de reünie van de Academie voor de Journalistiek achter de rug of de volgende reünie dient zich al weer aan. Nooit eerder had ik een reünie van mijn lagere school, maar op zaterdagmiddag 16 april is het zover. Oud-leerlingen van de Fatima meisjesschool in Weert houden een reünie.
Eerder was dat op beperkte schaal van één lichting, maar deze keer staat de reünie open voor alle meisjes die de school bezochten aan de Nieuwstraat.
Het gebouw, twee deuren vanaf mijn ouderlijk huis, staat er nog en is al lang in gebruik als buurthuis. Van de geschiedenis van de school weet ik niet veel, vermoedelijk gebouwd begin jaren 50 in de nieuwe wijk Fatima. Oorspronkelijk zaten er jongens op de school tot die hun eigen nieuwe school kregen aan de Mariënhagenlaan. In mijn tijd en nog een aantal jaren daarna was het alleen meisjesschool tot de jongensschool gemengd werd.
Toen ik er kwam in 1960 was juffrouw Beeker hoofd van de school en ik herinner me ook juffrouw Kruijsberg, strenge imposante vrouwen.
Zelf had ik de juffrouwen Linnartz, Weijers, Jacobs, Strijbos, Van den Broek. Dit lijstje is misschien niet volledig (ik herinner me ook een duobaan, toen al).
klas 2 Fatima Meisjesschool Weert 1961-1962

Ik haal mijn enige klassenfoto uit het album en herinner me praktisch alle namen nog van de meisjes uit klas 2 (1961-1962). Natuurlijk zag je die klasgenoten ook jarenlang, maar sommigen heb ik nu al meer dan 50 jaar niet meer gezien. Zou ik ze nog herkennen?
Ik hoop er veel terug te zien op de reünie, uit te wisselen hoe onze levens liepen.

Rapport klas 2 


Op de foto blikken we open en vol vertrouwen de wereld in. In klas 2 lag ons leven voor ons, leek alles nog mogelijk.

"Kinderen zijn als bloemen" stond er onder ons rapport. Destijds vond ik dat nergens op slaan en nog steeds begrijp ik het niet helemaal.
Mijn uitleg nu: verzorg ze goed, laat ze tot bloei komen. Maar ook voel ik deernis met bloemen die al in de knop werden gebroken, de kwetsbare kinderen.




Hoe kijken mijn klasgenoten terug op die tijd en welk rapportcijfer geven we ons leven nu? Ik ben heel benieuwd.


Informatie en aanmelden voor de reünie kan bij: 
Marlies Hendrix, mail: epg.hendrix@lijbrandt.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten