zondag 1 februari 2015

Verbinding

Ik ging naar de Nevengeul om de brug te zien. De nieuwe brug over de nevenstrang in de uiterwaarden van de Bovenste Polder in Wageningen. Nog maar net gereed en een mooi voorbeeld van wat particulier initiatief, een goed plan en verbinding van mensen tot stand brengt.
De oude Geulbrug moest bij vorst - op tijd - omhoog worden geklapt. Het ijs bij de brug scheen bovendien van matige kwaliteit te zijn. En als voetganger kon je dus in de vorstperiode niet meer naar de overkant.

Er kwam een plan van de schaatsclub, goedkeuring van instanties, steun van organisaties en sponsorgeld van bedrijven en particulieren. Door een plankje van de nieuwe brug te adopteren droegen ze bij aan het project. Als tegenprestatie konden zij hun naam laten vereeuwigen op een plank.


Ik schaats niet, maar wandelen in de uiterwaarden doe ik des te liever. Bovendien vind ik schaatsend Wageningen telkens weer een lust voor het oog. Daarom heb ik ook mijn plankje bijgedragen.
De verbinding tussen de oevers is de afgelopen weken tot stand gebracht. In de planken van de brug staan de namen van de gevers. Namen en wensen (Glij, zwier en geniet!), en boodschappen die nieuwsgierigheid wekken (Tu es mon tout, je suis à toi). Bekende en onbekende mensen uit Wageningen en omgeving, maar allen dragen zij het schaatsen en het natuurgebied een warm hart toe.
Daarmee wordt ook zichtbaar wat tot stand kan komen als verschillende geledingen van een gemeenschap zich betrokken voelen bij een project. De Geulbrug in Wageningen is weer een geslaagd voorbeeld van crowdfunding.



Nog niet alle planken zijn voorzien van een naam. Ik weet niet of sponsoren nog mogelijk is. Meer informatie op: http://www.geulbrug.nl/ 

TIP: zolang de grond niet bevroren is, blijft het deze dagen een modderboel. Trek laarzen aan in plaats van wandelschoenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten