dinsdag 10 februari 2015

Sleutelen

Na al mijn boeken is een nieuw boek toch elke keer nog weer een feestje. Vanmiddag werd een stapeltje 'Sleutelen' bezorgd en ik ben het meteen gaan lezen.
Dat klinkt merkwaardig voor een boek dat zo vaak door mijn handen is gegaan, voordat ik het überhaupt naar de uitgever stuurde. Ook daarna heeft het nog ettelijke revisierondes gehad.
Maar vanmiddag las ik het voor het eerst als bóek. Ik ben blij met dit boek en trots ook. Een boek vooral voor jongeren die moeite hebben met lezen, maar die zich niet laten afschepen met een kinderachtig verhaal. Eerder al schreef ik voor de serie Thuisfront van uitgeverij Eenvoudig Communiceren 'Zat' en 'Vreemdgaan'.
Ik vind het belangrijk en plezierig om voor deze doelgroep te schrijven en als ik de reacties op vmbo-scholen of praktijkscholen krijg, weet ik helemaal waar ik het voor doe.

Het boek 'Sleutelen' is me extra dierbaar, omdat het over het vak van mijn vader gaat. Hij was automonteur en hoewel ik zelf geen enkel technisch talent heb, interesseerde zijn vak me wel.
In mijn jeugd werd dat echter niet zo begrepen als een meisje enige interesse toonde. Ik zat vroeger vaak met mijn vader naar autoprogramma's op tv te kijken. Aan tafel vertelde hij graag over de klussen waar hij mee bezig was, al begrepen wij er nauwelijks iets van.
In latere jaren troonde hij me wel regelmatig mee zijn garage in om te laten zien wat hij aan het 'prutsen' was. Weggooien kon hij niets, overal wist hij wel een oplossing voor. Vier jaar geleden overleed hij en ik mis hem ook in dat opzicht. Hij zou het mooi hebben gevonden dat ik indirect door dit boek een hommage breng aan zijn stiel.
Het vakmanschap van mijn vader heeft vast een rol gespeeld in mijn grote waardering en bewondering voor mensen die met hun handen werken. Al te vaak wordt het niet gezien of gewaardeerd.

Hoofdpersoon in 'Sleutelen' is Mart, die op het vakcollege zit en automonteur wil worden. Zoals zijn opa, met wie zijn vader op gespannen voet leeft. Die zou liever zien dat Mart geen vieze handen maakt.
Mart vindt het heerlijk om met opa in de garage te sleutelen. Tot oma ziek wordt en opa verandert.
En dan is er ook nog het-meisje-met-de-fiets-waar-de-ketting-van-af-liep.


Blog over 'Vreemdgaan' en 'Zat'
Eenvoudig Communiceren 'Sleutelen'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten