maandag 10 juni 2013

Bittere nasmaak

Een leesbaar en gedegen boek over de geschiedenis van Wageningen, een mooi activiteitenprogramma in de Week van de Amateurkunst, een geweldige Expeditie W750 met lovende woorden alom, ook vanuit leden van het college in Wageningen. Het is slechts een greep uit dit topjaar voor kunst en cultuur in Wageningen.
We staan nu aan de vooravond van de feestweek met Spektakel Wageningen, met opnieuw een grote inzet van professionals, amateurs en vrijwilligers.
En dan lees ik zaterdag het bericht dat 't Venster bijna de helft minder subsidie krijgt, de bblthk 1 ton in moet leveren, het stadsarchief gekort wordt. Dat is althans het voorstel van het college. Als dank voor inzet, samenwerking en kwaliteit? Het bezorgde mij een bittere nasmaak.

Het boek is geschreven (ook dankzij het stadsarchief), de Expeditie-voorstellingen zijn geweest, het W750-jubileumjaar is over een half jaar voorbij, dus dan kunnen in 2014 deze instellingen best gekort worden?
Bezuinigingen zullen onontkoombaar zijn, de gemeente krijgt die ook van hogerhand op haar bordje.

Toeschouwers kunstmarkt
Wageningen 25 mei 2013
 Maar ik vind het een wrange gedachte dat juist onder dit college kunst en cultuur weer iets meer elitair gaan worden. Welke mensen kunnen straks nog gebruik maken van bijvoorbeeld de lessen en activiteiten van 't Venster?
De gemeente liet dit voorjaar een enquête uitgaan waarin wij als inwoners 15 punten konden verdelen over meer dan 20 instellingen en activiteiten. In mijn eerdere blog 'Kaasschaaf of kapmes' schreef ik al hoe ongelukkig ik was met de enquête en deze ogenschijnlijk uiterst democratische raadpleging. Liefst 1200 enquêteformulieren zijn binnengekomen en krijgen we dus nu wat we zelf hebben gewild?
Ik zou graag inzicht hebben in hoe onze stemmen zijn meegewogen.

Het is nog maar een voorstel en op 4 juli houdt de gemeente een inspraakavond. Vanaf 13 juni ligt het concept-cultuurbeleid ter inzage.
Deze plannen werpen een donkere schaduw over de feestweek met veel kunst, cultuur en kleur, waarin zoveel mensen weer laten zien waar Wageningen groot in is en waar we trots op mogen zijn. 

Gemeente Wageningen - nieuw cultuurbeleid

Website Cultuur in Wageningen over nieuw cultuurbeleid

2 opmerkingen:

  1. Als je het mij vraagt heeft het college zich vooral druk gemaakt over hoe de stad overkomt naar bedrijven en mensen van buitenaf. De inwoners laten ze met de, in verhouding tot de junushoff bijvoorbeeld, grote bezuinigingen op de bblthk en 't venster links liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel, Daniël, voor je reactie.
    Mij viel ook op dat Junushoff in vergelijking met 't Venster en de bblthk maar weinig wordt gekort (25.000 minder op een subsidie van ongeveer 750.000).

    BeantwoordenVerwijderen