donderdag 13 september 2012

Mindmap (2)

Voor de tweede maal in enkele weken bezocht ik gisteren de manifestatie Mindmap in Venray. Er zaten voor mij nog wat missing links in het uitgebreide programma dat kunst en psychiatrie bij elkaar brengt.
Deze keer wilde ik vooral de Servaashof bezoeken, de psychiatrische afdeling waar destijds de mannen waren ondergebracht. Vorige keer zag ik in de Annakapel een portrettengalerij van bewoonsters.
In de voormalige keuken van de Servaashof hingen de portretten van enkele bewoners van toen. De stoere levensgrote tatoeages op hun armen konden niet hun onzekerheid en kwetsbaarheid verhullen. Een man, afhangende schouders en een verontruste blik in de ogen, leek beducht op nog meer onheil.
Het raakte me diep te beseffen hoe het leven voor sommige mensen echt te zwaar is om te dragen.
Ook was er werk te zien van onder meer Marlene Dumas en Marina Abramovic.
Een videoinstallatie van Aernout Mik toonde een fascinerend beeld van mensen in het magazijn van een supermarkt. Zonder enige vorm van contact is ieder voor zichzelf bezig met het vertrappen, verbrokkelen of verpulveren van spaghetti, chips en toiletpapier. Wezenloos, nutteloos en destructief.

In Paviljoen J hingen onthutsende zelfportretten van Philip Akkerman.
Daar was ook een opstelling van science-fictionachtige engheid 'The super genetic market'. Potjes met de bouwstoffen voor bv. politician, slave, anticonformist, gay, immoral, dreamer, wise.

Over wijs gesproken. In de Petrus' Bandenkerk stond ook een onderdeel van de manifestatie Mindmap, te midden van het gregoriaans gezang en de soms aandoenlijk eenvoudige heiligenbeelden een wat wezensvreemd verschijnsel.
De zwarte Zetel der Wijsheid, bijna drie meter hoog, nodigde ons uit plaats te nemen op de schoot van de oermoeder.

Of mij de wijsheid deelachtig is geworden? Ik weet het nog niet. Wijsheid komt met de jaren, dus een inhaalslag in één dag lijkt mij wel erg snel.


Weblog over eerder bezoek aan Mindmap
Installatie Aernout Mik - uit Rabo kunstcollectie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten