dinsdag 24 januari 2012

Veel rivier

Vandaag moest het maar weer eens een trainingsrondje uiterwaarden worden, besloot ik. Nou ja, rondje, dat zat er niet in met al dat water. Veel rivier is er nog steeds in het gebied van de Bovenste Polder in Wageningen. Stevige stappers had ik wel aan, maar ik had beter uit de voeten gekund met mijn laarzen. Dus ben ik maar ten halve gekeerd in plaats van ten hele in de modderprut weg te zinken.
Een mooi gezicht was het wel, die breed uitdijende Neder-Rijn die nonchalant van de aanlegsteiger een eiland had gemaakt, alle kribben heeft verdonkeremaand en een mangrovebosje heeft gecreƫerd.
Fraai ook om de zwanen te zien, zo rustig vlakbij elkaar voedsel opdiepend of speelden ze beurtelings fuut?
Een half uur later zaten ze er nog en ik stel me zo voor dat ze dat jaaaren doen. Samen in een rustige vanzelfsprekendheid zoals een goed huwelijk op leeftijd. Ineens werd voor mij daar de monogamie - in de dierenwereld vrij uitzonderlijk - van zwanen heel aanschouwelijk, en hoe ontroostbaar ze schijnen te zijn als hun levensgezel wegvalt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten