zaterdag 14 januari 2012

Logeerbeer

Nog zo'n dertig nachtjes slapen, dan is het eindelijk zo ver. Mijn eerste prentenboek verschijnt: Logeerbeer.




Ik kan bijna niet wachten, zo blij ben ik er op voorhand mee.

Uitgeverij De Eenhoorn
brochure Nederland
voorjaar 2012
(klik om te vergroten)

Het is niet alleen een goed verhaal, - al zeg ik het zelf -, maar het ziet er ook nog eens prachtig uit. De talentvolle illustrator Elisah De Bruycker heeft er warme en schattige illustraties bij gemaakt. Ik ben blij dat uitgeverij De Eenhoorn er alle tijd en aandacht aan heeft besteed om het tot zo'n kloppend geheel te maken, volledig in kleur. In de fonkelnieuwe brochure typeert de uitgeverij het terecht als: Een boek met een hoog knuffelgehalte.
Telkens als ik de afgelopen tijd het ontwerp bekeek, begon ik vertederd te glimlachen.
De geboortegrond van mijn logeerbeer Knoef is Bergen, waar ik het in april 2009 schreef toen ik voor de eerste keer een maand werkte in het Roland Holst Huis. Nooit had ik de ambitie gehad om voor jonge kinderen te schrijven en daar gebeurde het ineens.
Op het moment dat het idee bij me binnenkwam, wist ik niet dat er op veel scholen zoiets bestaat als een logeerbeer of logeerpop, of klaspop zoals ze in Vlaanderen zeggen.
Knoef komt bij Kas logeren en kan niet slapen. Het woord heimwee komt in het hele boek niet voor, maar daar gaat het dus wel over.
De kinderboeken die ik tot dusver schreef, waren voor oudere kinderen, vanaf een jaar of zeven. Ik had niet kunnen vermoeden dat ik ooit voor kleuters uit eigen werk zou voorlezen. Toch hebben kleuters in Gastel in de kinderboekenweek 2011 al de primeur van Logeerbeer gehad en ik vond het een waar genoegen om voor dit veel jongere publiek op te treden.
Overigens moeten de kinderen in Vlaanderen nog wat extra nachtjes slapen, daar verschijnt het boek in maart.

In 2008 gaf Uitgeverij De Eenhoorn ook al mijn kinderboek Papa zonder grenzen uit.

1 opmerking:

  1. Hé, Annie,

    Wat leuk. Weer een nieuw genre van jou?
    Ik ben benieuwd.
    martinus

    BeantwoordenVerwijderen