vrijdag 22 oktober 2010

Ontzamelen

Vandaag heb ik weer een nieuw woordje geleerd: ontzamelen.
Dagblad Trouw bericht over de gemeente Nijmegen die de bezem haalt door haar kunstcollectie in de depots. Daar zitten behoorlijk wat werken bij die beeldend kunstenaars tot 1987 moesten inleveren in ruil voor een uitkering uit de BKR.
Ontzamelen, zeg maar: wegflikkeren.
Toen ik het woord las, dacht ik dat een creatieve geest het net pas had bedacht naar analogie van het eigentijdse 'ontvrienden', iemand uit digitale netwerken als Hyves of Facebook kieperen. Maar net heb ik gegoogeld en 'ontzamelen' wordt al genoemd in een artikel in NRC in 1999.
Ik heb blijkbaar even niet opgelet.



Verhuizen helpt mij doorgaans bij het ontzamelen, hoewel het niet echt werkt als je groter gaat wonen. Bovendien heb ik ervaren dat sommige voorwerpen van vroeger een hoger schattigheidsgehalte krijgen naarmate ik ouder word. Ach, die onbeholpen vlechtwerkjes van de kleuterschool...

Waar heb ik ze ook alweer? Een korte zoektocht en jawel, in de afdeling Nostalgie. Ze blijken nog schattiger dan ik dacht. Meer dan 50 jaar oud, al aardig antiek aan het worden dus. Misschien toch maar eens in de kluis opbergen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten