vrijdag 24 mei 2024

Voilà: Milou en Suus

Voilà: daar is het dan. Mijn nieuwe boek Milou en Suus. Vanochtend heb ik het gelezen. Na zoveel correcties en versies, op het scherm, op print, de tekstproeven, nu dan als echt boek. Zelfs na ruim 30 boeken blijft het bijzonder als een nieuw boek wordt bezorgd en ik mijn tastbare boek kan lezen.
Uitgeverij De Eenhoorn brengt dit kinderboek (8+) uit en vanaf 29 mei is het in de boekhandels verkrijgbaar.

Wat ben ik er blij mee. Mijn woorden en de tedere en stoere én eigenzinnige illustraties van Marthe Verhoest, op het lijf geschreven van Milou en Suus. En dan de vormgeving van Dries Desseyn, zoals altijd zorgvuldig en sprankelend. Met de enthousiaste en stimulerende begeleiding van uitgever Elly Simoens was het weer een feest om dit boek te maken.

In september 2022 schreef ik de eerste versie tijdens een schrijfretraite in Portugal. Daarna kwam uiteraard nog een heel traject van herschrijven, schrappen, fijnslijpen.
Toen ik begon te schrijven had ik alleen een vaag beeld: jong meisje en oude vrouw ontmoeten elkaar in Frankrijk.
Ze botsen zowat tegen elkaar aan en meteen wordt zichtbaar wat ze gemeen hebben: ze missen allebei een wijsvinger. Ik schrok zelf van dat beeld. Waar kwam het vandaan? En was het niet erg toevallig?
Nee, soms herken je meteen iets in een ander wat je verbindt. 
Toch zijn de verschillen tussen Milou en Suus ook groot.
Ik ben van mijn personages gaan houden. Hun eigenwijsheid, onstuimigheid en onhandigheid in sociale contacten, liefde voor de natuur, jongleren, groot durven denken en genieten van het kleine. Ze leren van elkaar, want ouder is niet altijd wijzer. Vriendschap kent geen leeftijd.

De eerste pagina's van het boek zijn te lezen op de website van uitgeverij De Eenhoorn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten