zondag 19 juli 2015

Papier als sieraad en wapen

Himanshu Agrawal
Voor mij als schrijver is papier basismateriaal, afgezien van alle digitale uitingen, maar ook die zijn geënt op de oervorm: de boekdrukkunst, anno 15e eeuw.
Ook voor tekenaars en schilders is papier van oudsher belangrijk materiaal.
Natuurlijk weet ik dat papier en zijn steviger broer karton in de beeldende kunst meer toepassingen krijgen. Maar van ongekend veel meer mogelijkheden, vooral ook driedimensionaal, werd ik me gisteren weer eens bewust bij Paper Art, de tentoonstelling in CODA Museum Apeldoorn.
Waarom zou ik me als schrijver en dichter zo beperken tot het platte vlak? Die vraag blijft voorlopig nog wel nazoemen.

Li Hongbo
Enkele antwoorden heb ik daar al op. a. je moet ruimtelijk kunnen denken en ik ben eerder auditief dan visueel ingesteld b. het moet geen voor de hand liggende verbeelding zijn, bv. een gedicht over een schelp in de vorm van ... jawel, een schelp. c. je moet geduld hebben, en met die eigenschap ben ik selectief begiftigd.

Chris Gilmore
Ik zag de portretkoppen van Li Hongbo, op het eerste gezicht gips. Maar uit een filmpje blijkt dat die hoofden laagje voor laagje zijn verlijmd, duizenden lagen papier.
Ook het werk van Chris Gilmore die zijn motor bijvoorbeeld heeft geassembleerd uit werkelijkheidsgetrouwe onderdelen, kartonnetje voor kartonnetje. Knap en ambachtelijk, maar kunst?
Erin Turner
Er is de tornado van kranten van Erin Turner, nieuws vermalen tot een draaikolk, misschien wel een treffend symbool voor alle informatie die ons steeds meer overspoelt.
Dan is het meditatieve werk van Rogan Brown een oase waarin alle drukte is teruggebracht tot ragfijn en vederlicht.
Phillip Valdez

De ietwat mysterieuze maskers van Phillip Valdez, de sieraden van Ritsuko Ogura en die van David Bielander.
Armband, horloge, het oogt als karton. Ineens werd ik meer dan 50 jaar terug in de tijd geschoten. Als kind probeerde ik, - bij herhaling, want geen technisch inzicht én eigenwijs - slippers te maken van karton. Eerst versierde ik uitgebreid het wreefbandje, daarna pas bevestigde ik dat met lijm of nietjes aan het zooltje.
Ritsuko Ogura
In mijn ogen zag het er prachtig uit, klaar om op de denkbeeldige catwalk te paraderen. Maar zodra ik de eerste voet verzette, krakte het kartonnen bandje en bij de volgende scheurde het compleet.

David Bielander

Ook David Bielander vervaardigde zijn sieraden met nietjes, maar zijn materialen: witgoud en zilver.




Kinderspel, de papieren uzi's en kalashnikovs van Sarah Frost, als geavanceerde versies van onze papieren-pijltjeswapens. Onschuldig en juist daardoor had haar werk iets wrangs.
Voor kinderen zijn trouwens ook activiteiten tijdens deze tentoonstelling. Zo is er een boekenlandschap te zien waar kinderen zich hebben kunnen uitleven. Zij hebben vast ervaren dat je boeken niet alleen hoeft te lezen om er plezier aan te beleven. De boeken en de woorden hebben ze bevrijd uit het platte vlak.

Woorden losmaken uit het platte vlak. Toch de moeite waard om zelf vanuit mijn vak eens meer naar die mogelijkheden te kijken.


Website CODA over tentoonstelling Paper Art 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten