vrijdag 30 mei 2014

Platbook: 12

Twelf (twaalf) is het thema van Platbook, inderdaad, nr. 12.
Na thema's als eten, reizen, planten en carnaval staat 12 centraal in het nieuwste Platbook, een serie uitgaven verhalen en gedichten in de uiteenlopende dialecten die Limburg rijk is.
Journalist Hans Op de Coul deed de selectie voor deze uitgave van het Huis voor de Kunsten Limburg.
Zo divers als de dialecten van Limburg zijn, zo gevarieerd is ook deze bundel. Autobiografische bijdragen, fantasieën over spoken en geesten, humoristische verhalen en bespiegelingen over het leven.
Fijn om te merken dat Platbook ook nieuwe namen dialectschrijvers voortbrengt, naast bekende namen als Har Sniekers, Colla Bemelmans, Marleen Schmitz, Leonne Cramers, Maria Scheres en Toos Schoenmakers- Visschers. 
Het thema prikkelde mij en ik stuurde een verhaal in mijn dialect van Weert over de dag van een jonge moeder. In 'Bel mich' lijkt ze zich, zoals Assepoester, even te ontpoppen tot prinses van de avond met een romantische toekomst voor zich. Het zal niet echt een spoiler zijn als ik de laatste zin citeer: Merge bieëzemtj 't de illusie van ein sprookje weg.

Voor Platbook 7 'Springlaevendj' deed ik de selectie van verhalen en gedichten voor kinderen. 

Andere delen van Platbook waaraan ik een bijdrage leverde. Platbook 6, 8 en 10.

Platbook is te koop in boekhandels in Limburg en via Uitgeverij TIC

Geen opmerkingen:

Een reactie posten