maandag 2 juni 2014

SUB - suppoost

Vergeleken bij de overweldigende belangstelling vorige week zondag tijdens de opening van onze tentoonstelling SUB in Wageningen was het gisteren rustig. Ik stond ingeroosterd als suppoost. Daar heb ik een beeld bij van oude mannetjes die bijna van hun kruk af dommelen of pinnige vrouwen die vernietigende blikken werpen als je ook maar iets te dicht bij een kunstwerk komt. 

Het was gisteren vooral plezierig om belangstellenden te verwelkomen, ze rustig te laten kijken en soms in gesprek te gaan over hun ervaringen. Maar ik had ook tijd om zelf eens op mijn gemak het heel uiteenlopende werk van de andere zes deelnemers te bekijken.
Bij de kijkkastjes van Nienke Schipper heb ik gedichten gemaakt, dus haar werk had ik al wat beter bekeken. Maar ik aanschouwde rustig de stoffen draperieën van Annemieke Kooijman, zo heel erg op hun plaats in de voormalige ovenruimte van 't Venster. De vrolijke entree van Marjan Verloop, oude vormen vervaardigd uit een moderne lasersnijder.


Het werk van Elisabeth Kristensen roept vragen op en haar vrouwvis is prachtig.
Heel voorzichtig opende ik de laden met de tere en toch krachtige sieraden van Dolyn Kuiper. En af en toe waren er weer die klanken van verre en uit de diepte.
Waarom doet het grote werk van Marij Roex me telkens denken aan 'Die Verwandlung' van Kafka? Het vervreemdende effect van een octopus-arm op een huis-, tuin- en keukentafel.
In het donker moet het helemaal een bizar aanzicht hebben, veronderstelde ik toen ik van buiten een blik wierp door de patrijspoort. Een spiegelende, simpele mobieltjesfoto overdag biedt slechts een schamele indruk.
De komende weken, tot de tentoonstelling op 29 juni sluit, is elke avond tussen 20 en 24 uur de exporuimte verlicht en bieden de kijkramen een bijzondere aanblik.

Elke zondag in juni is de tentoonstelling aan de Wilhelminaweg 5 gratis toegankelijk tussen 13 en 17 uur.

Tentoonstelling SUB op facebook

Geen opmerkingen:

Een reactie posten