dinsdag 4 oktober 2011

Superhelden


De Kinderboekenweek is begonnen en die startte vandaag voor mij met een bezoek aan O.B.S. 't Lange in Gastel. Op een aangenaam kleine school heb ik alle klassen bezocht, zelfs groep 1 en 2.
Ik had dan ook voor het eerst iets te vertellen aan zulke jonge leerlingen, namelijk over de logeerbeer waarvan het prentenboek in de maak is. De 9 kleuters vormden dus het premièrepubliek voor mijn logeerbeer Knoef, die heimwee heeft. Het was heerlijk om mijn verhaal te vertellen aan de kindjes die vol aandacht zijn avontuur volgden.
In de groepen 3 t/m 8 kon ik ook aandacht besteden aan het thema van deze kinderboekenweek, Superhelden. Ik kwam erachter dat ik nogal wat helden in mijn kinderboeken heb gestopt. Niet zozeer de klassieke held met de spectaculaire acties en de grote gebaren. Nee, vooral de held die in weerwil van zichzelf iets overwint en meer durft dan hij dacht.
Zoals Hanneke in 'Kopje-onder' met haar angst voor zwemmen en voor Ivo. Als ze ervoor staat, redt ze een lammetje dat te water is geraakt, trotseert ze de woeste vader van Evertje en duwt ze Ivo kopje-onder.
Zoals de verlegen Noud in 'Stoerewatjeskamp' die het heft in handen neemt als een stoere met hoogtevrees een levensgevaarlijke situatie veroorzaakt, terwijl de andere stoeren alleen verlamd kunnen toekijken.
Zoals de onhandige, dromerige Claire in 'Circus in gevaar' die ondanks haar beperkingen in een circusvoorstelling optreedt en met gericht speurwerk ook nog een vandaal op school opspoort.
Zoals de vogeltjes die onverschrokken als tandenstokers de bekken van de krokodillen schooneten in het verhaal van de Afrikaanse Moussa, ook in 'Stoerewatjeskamp'. En zo zijn er volop helden te vinden in mijn boeken.
Maar de IRL-held is voor mij nu toch wel het 6-jarig jongetje uit het krantenbericht dat ik in september las over een scheepsramp in Tanzania. De overvolle reddingsboot waar hij op zat, zonk ook. Gelukkig had hij zelf een reddingsvest, maar ook zijn 1,5 jarig broertje was aan boord.
Die heeft hij het leven gered door hem vier uur lang boven water omhoog te houden. Superheld!

O.B.S 't Lange in Gastel, klik op Activiteiten, Kinderboekenweek 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten