vrijdag 6 mei 2011

Een boek verbouwen

De jeugd van tegenwoordig leest niet meer, is een veelgehoorde klaagzang. Zelf ben ik niet zo pessimistisch, de jeugd leest wel anders. Wij zullen als schrijvers en leesbevorderaars dus ook andere wegen moeten zoeken om jongeren te winnen voor de wereld van het boek.
Twee weken geleden was ik op vmbo-school D'Ampte in Hoorn die een uitgebreid leesfeest hield. Op deze school zitten onder meer leerlingen die liever praktisch bezig zijn. Docenten en bibliotheekmedewerkers hadden alles uit de kast gehaald en de leerlingen gingen enthousiast met boeken en lezen aan de slag.
Ze prezen een boek aan in een heuse elevator-pitch, ze schreven sms- gedichten (160 tekens max.), verhalen, gedichten op T-shirts en gingen in gesprek met een illustrator of schrijver. Ik was daarvoor uitgenodigd en ik vertelde over mijn schrijven, maar gelukkig kwamen de leerlingen zelf ook met vragen.
Het meest verrassende was voor mij dat je een boek ook kunt verbouwen (de bibliofiel zal zeggen: maltraiteren). Boeken werden in bankschroeven geklemd en de leerlingen gingen ze met zagen, tangen en stanleymessen te lijf. Het resultaat: gracieuze pirouettes van letters.
De school heeft een videofilm van 10 minuten op haar site gezet.
http://dampte.s-tv.nl/
Klik op Leesfeest 20 april. Mijn optreden begint bij 8'13'', maar verrassender om te zien: een boek verbouwen, op 7'00''.

Schrijver uitnodigen? http://www.sss.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten