woensdag 24 mei 2017

Bajesdag Veenhuizen


In het Gevangenismuseum van Veenhuizen vindt zondag 28 mei de jaarlijkse Bajesdag plaats. Van politieonderzoek tot rechtszaak, van detentie tot vrijlating, en daarna. Presentaties, demonstraties, een rechtszaak met echte rechters, gesprek met een gedetineerde. Ook is de werkplaats van de naastgelegen gevangenis Esserheem te bezoeken. Interessant voor kinderen, jongeren en volwassenen.

Zelf lever ik ook een bijdrage aan het programma. Aanleiding is mijn recente jongerenboek 'Vast' dat gaat over een jongen van wie de vader in de gevangenis zit. Ik vertel erover, maar ook over hoe het boek tot stand kwam en de rol die de gevangenis van Veenhuizen erin speelt.
Mijn research voor het bezoek deed ik namelijk gedeeltelijk in Esserheem, ook tijdens mijn verblijf in 2016 in het schrijvershuis van Veenhuizen.

Tijdens dezelfde lezing (twee sessies: om 13 uur en om 15 uur) vertelt ook Terry over zijn ervaringen. Hij is jongerenambassadeur voor Exodus Nederland dat hulp biedt aan gedetineerden en hun familie. De vader van Terry zat vele jaren in de gevangenis tijdens de jeugd van Terry.
Eerder al interviewde ik Terry daarover voor de website van mijn uitgeverij Eenvoudig Communiceren. Lees het hier.

De Bajesdag duurt van 10 tot 17 uur.
Meer informatie over het programma: website Gevangenismuseum Veenhuizen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten