vrijdag 9 juni 2017

Boeiende Bajesdag Veenhuizen

Het was een boeiende Bajesdag op 28 mei in Veenhuizen. Deze jaarlijkse activiteit van het Gevangenismuseum is een mooie manier om het publiek kennis te laten maken met de wereld van gevangenis, politie en rechtsgang.
Ook voor kinderen en jongeren was er veel interessants en luchtigs te beleven. Kinderen lieten zich hullen in een kogelvrij vest. Ze mochten het Intern Bijstandsteam, de ME van een gevangenis, met stenen bekogelen. Het IBT gaf ook demonstraties van hoe weerspannige gevangenen werden 'platgelopen', 'geplukt' (gefouilleerd) en bedwongen.

Er werden rechtszaken nagespeeld, overigens met een echte rechter en officier van justitie. Het publiek mocht zich ook uitspreken over de strafeis.
 
Zelf leverde ik een bijdrage aan het lezingenprogramma. Mijn recente jongerenboek 'Vast' was daarvoor de aanleiding. Het gaat over Jim van wie de vader in de gevangenis zit. Ik vertelde over mijn boek en over mijn research daarvoor.

Ook interviewde ik Terry, jongerenambasadeur van Exodus Nederland, over zijn ervaringen als zoon van een gedetineerde. Kinderen worden immers keihard meegestraft als hun vader of moeder naar de gevangenis gaat. We hadden het bijvoorbeeld over hoe school, vrienden en andere naasten die kinderen kunnen helpen.

Bij onze twee lezingen hadden we zeer geïnteresseerde toehoorders.
Fijn dat mijn boek op deze manier een tikkeltje kan bijdragen aan een beter begrip voor kinderen in zo'n moeilijke situatie.


Website Gevangenismuseum 
Website Exodus Nederland 
Mijn boek 'Vast' 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten