maandag 20 april 2015

Kunst op de Campus

De Gedachtenbank, ik had hem nog nooit gezien. Geweldige gedachte zit erachter, wel een lelijke kleur, maar daar is kunst voor. Om de tongen los te maken, mensen en meningen over elkaar heen te laten buitelen en tot slot de verzoenende woorden te spreken: ach ja, smaken verschillen.
Voor iedereen is er wel wat smakelijks te proeven langs de Kunstroute op de Campus van Wageningen Universiteit. De universiteit heeft net een leuk gratis gidsje uitgebracht over de kunstroute.
Gisteren maakte ik er een rondje langs bijna 30 kunstwerken in de open lucht. Er heerste een heilzame zondagse rust. Toen ik over de vrije busbaan, in wording, fietste, voelde dat bijna zoals het moet hebben gevoeld om op de snelweg te rolschaatsen tijdens de autoloze zondagen in de jaren '70.

De route voerde me langs bekende en onbekende werken. Aan de rand van de campus tref ik Batara, een steenconstructie die iets ongenaakbaars heeft. 

Bovendien is het ook een tocht langs de ontwikkeling van de campus. Dat fraaie Axis-gebouw bijvoorbeeld had ik nog nooit gezien, evenals de achterkant van gebouwen waar depots, laboratoria en andere werkruimten gehuisvest zijn. Daar kom je anders nooit, maar ik was aan de achterzijde van Radix op zoek naar het beeld van de knielende vrouw. Tevergeefs. Dat blijft dus voorlopig een goed bewaard geheim. Aan de voorzijde van Radix ligt De Arenlezer prominent op het voorplein. Erg inspannend werk lijkt dat arenlezen niet, eerder een soort van chillen.

En waarom staat De Ploeger achter tralies? Wellicht ter bescherming tegen oprukkende bouwactiviteiten.
De Zaaier daarentegen staat in volle glorie tussen Atlas en Orion, met op de achtergrond de spijspotten, het werk dat officieel 'De dans van de spijspotten' heet. Ze lijken eerder moe ter aarde gestort. Het is ook heel wat om miljarden monden te voeden.
Op de kaft van het gidsje staat De Wageningse Boom, die in mijn ogen de armen wanhopig ten hemel strekt. Ik schreef er eerder over in het blog Groene universiteit
Afgezien van het ontbreken van straatnamen op de plattegrond is het een handzame gids die je makkelijk fietsend bij de hand kunt houden. 
Er staat een beeld in dat zich net buiten de campus bevindt, bij de Leeuwenborch. Vaker langs gekomen, nooit eerder gezien. Aardgebonden (Steltloper) heet het en grappig, vanaf de ingang dacht ik een vrouwengezicht te zien. Vanaf de andere kant is het een man.

Ook net buiten de campus, maar wel op een A-locatie staan objecten bij Friesland Campina. Als het kunst is, mag ik ze lelijk vinden.
En anders ook trouwens.
Koeien waarbij het gras op de rug groeit!?





De Kunstroute van Wageningen UR is ook te downloaden vanaf deze site

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten