vrijdag 11 november 2011

Portretten

Ik ging naar Groningen om gemanipuleerde foto's te zien. Hoewel/Juist doordat ik wist dat ik met open ogen bedrogen werd, was ik gefascineerd door de foto's van Ruud van Empel. In het Groninger Museum is de tentoonstelling nog twee weken te bekijken.



In september liet 'Het Uur van de Wolf' zien hoe het proces werkt bij deze fotokunstenaar. Ik kreeg het beeld van een rustige, vaardige, onderzoekende en integere kunstenaar die fragmenten van portretten 'samplet' tot een levensechte foto die tóch ook iets verontrustends heeft. Onschuldige kinderen in een prachtige natuur, maar iets klopt er niet. Dat is wat goede kunst vermag, niets vanzelfsprekends.


Ruud van Empel
World 19, 2006

  
Fotograaf Puffing
Weert, 1961

Het boegbeeld van de tentoonstelling is het zwarte meisje in communie-outfit. Houding en kleding - let bijvoorbeeld op de kanten handschoentjes - zijn herkenbaar voor hele generaties, maar de setting is vervreemdend.

(Alsof de context van mijn communiefoto zo alledaags was trouwens.)
 




  
Ruud van Empel

Portret van Beetke van Usquert
schilder onbekend

In het museum was ook een tentoonstelling van geschilderde en gefotografeerde portretten. Uit deze tijd en juist ook van lang geleden hingen ze gebroederlijk bij elkaar. Bekende foto's van popmuzikanten als Nick Cave en David Bowie door Anton Corbijn, portretten van Erwin Olaf, maar ook het portret van ene Beetke van Usquert (1485-1554).
De oude vrouw poseerde aandoenlijk met haar hondje voor een onbekende schilder, terwijl uit een biografie blijkt dat ze heus niet zo'n zachtmoedige dame was.
Een prachtig spel van schijn en wezen daar in het Groninger Museum.

Het Uur van de Wolf, 6 sept. 2011, Uitzending Gemist

Biografie Beetke van Rasquert

Website Ruud van Empel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten