zaterdag 10 september 2011

Steenovenvolk

Open Monumentendag bood me de kans eindelijk steenfabriek Plasserwaard in Wageningen te bezoeken, waar ik al zo vaak voorbijfietste, terwijl ik me nieuwsgierig afvroeg hoe het daar was.
Vanuit -stoffig - raam op zolder
uitzicht op de rivier
Eigenaar Henri de Jonge leidde er vandaag belangstellenden rond. Wat bezielt je om in de jaren '80 met enkele vrienden een oude steenfabriek te kopen? Het plan om er zelf klussend woonruimte in te maken kan ik nog volgen. De fabriek ligt per slot van rekening in een prachtig natuurgebied. Maar als een jarenlange gang door de instituties (overheid, Rijkswaterstaat, milieubeweging, monumentenzorg) nodig blijkt, hoe blijf je dan nog enthousiast om door te gaan? In elk geval de gedrevenheid om een industrieel monument te behouden en een nieuwe functie te geven.

Kapconstructie en ovens aan de rivierzijde

De steenfabriek werd rond 1930 gebouwd en heeft nog tot 1980 gefunctioneerd. In barre omstandigheden werkte er 'steenovenvolk', zoals het personeel denigrerend werd genoemd. Volgens De Jonge was ooit de inzet van een staking om niet een oven in te hoeven als de temperatuur boven de 70 graden was. De staking werd met harde hand neergeslagen.
Als alles volgens plan verloopt, woont er binnen enkele jaren heel ander steenovenvolk. De 26 vlamovens en de immense zolder worden verbouwd tot acht ruim bemeten luxe en energiezuinige woningen. 
Immense zolder (met te spaarzaam
 licht voor mijn mobieltje)


Mooi dat dit monument behouden blijft en een nieuw leven krijgt door een combinatie van eigenwijsheid, doorzettingsvermogen en vooral het lef om te durven dromen.
Op de website van Plasserwaard staat informatie over de geschiedenis, het restauratieproces en de bouwplannen voor de nieuwe woningen.

http://www.plasserwaard.nl/  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten