zondag 10 mei 2015

Ontdek het vrije woord - terugblik

Woorden, we hebben er de mond vol van. Maar op 5 mei stonden we er weer eens bij stil. De vrijheid van het woord, de zeggingskracht en soms ook het tekortschieten van woorden.
Met Schrijversharten - het collectief van Laurens van der Zee, Martijn Adelmund en ik - hadden we een publieksactiviteit op het Bevrijdingsfestival in Wageningen.
The making of - Laurens
Laurens van de Zee is de bedenker van 'Ontdek het vrije woord' en aan dat taalspel beleefden we op 5 mei veel plezier. Ondanks een aanval van noodweer hielden de woorden ferm stand.
Bezoekers konden het landschap met meer dan honderd uiteenlopende woorden verkennen door een scheepskijker. Hun favoriete woord kozen ze uit en ze plantten er een vlaggetje bij met hun naam. In een logboek noteerden ze hun ontdekking en motiveerden waarom ze juist dat woord kozen. Als formeel bewijs kregen ze een certificaat mee met hun gekozen woord.
Overigens hield een keuze niet het alleenrecht in: woorden zijn immers van iedereen. Misschien maken we met Schrijversharten nog een (geanonimiseerde) bloemlezing van de gekozen woorden en vooral de motivatie.
Uit mijn hoofd citeer ik er enkele.
Vergankelijkheid - omdat vergankelijkheid het enige is dat blijft
Stilte - omdat ...
Vrijheid werd vaak gekozen en ook Wageningen was populair. Maar ook lekkerding kreeg een 'eigenaar' en zelfs verbetertraject. Bij de opbouw staarde ik naar dat woord. Wat een afgrijselijk woord en dat moest ik dan planten tussen prachtige woorden als deemoed, weemoed, herinnering, vertwijfeling? Maar ik bedacht dat toch ook dat woord een plaats verdiende in het landschap.
Certificaten in verwarring
Mooi om te zien dat ieder zijn eigen redenen, gevoelens of associaties heeft bij een woord. Zowel volwassenen als kinderen deden serieus én luchtig mee aan 'Ontdek het vrije woord'.

Aan het eind van de dag had ik mijn keuze nog niet gemaakt. Ik twijfelde tussen moersleutel (kleine hommage aan mijn vader die automonteur was) of zangvereniging. Zo'n oubollig woord en ik vond het sneu als niemand het zou kiezen. Bovendien is het zo heerlijk om samen te zingen. Met of zonder woorden.

De volgende openbare activiteit van Schrijversharten is op 28 juni tijdens het Leeffestival in Wageningen

Schrijversharten is eveneens te vinden op facebook Ook daar staat een foto-impressie van Ontdek het vrije woord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten