woensdag 25 oktober 2023

Huis als bouwpakket

Hoewel ik ruimtelijk en technisch inzicht ontbeer, heb ook ik ervaring met bouwpakketten. Meestal behaal ik zelfs zelfstandig het beoogde resultaat, bij kleine projecten althans. Dat gaat dan wel vaak gepaard met bloed en zweet (ik huil zelden). Bovendien houd ik schroeven of ander materiaal over en moet ik gaatjes bijboren. Of ik heb ze gepriemd, de priem is voor mij een onmisbaar klusattribuut. Geduld mis ik namelijk ook.
Bouwpakketten, hoe zou ons leven eruit zien zonder opvouwbaar, uitklapbaar, monteerbaar, lijmbaar, purschuimbaar materiaal? O ja, en niet te vergeten zonder duct tape en tie wraps.

Een huis uit een bouwpakket construeren. Dat is een megaklus en een meesterklus. Onvoorstelbaar dat dat begin vorige eeuw al gebeurde. Het markante gebouw op een prachtige locatie in Wageningen viert precies dit jaar zijn eeuwfeest. In 1923 verrees langs het Bergpad (adres Nassauweg 20) een houten villa. Die was als bouwpakket geleverd door een firma uit Silezië.



In 2017 organiseerden we met Schrijversharten (Laurens van der Zee, Martijn Adelmund en ik) een poëzieroute in Wageningen. Gedichten op aansprekende locaties, gezien door een soort polaroidvenster. We wonnen er de juryprijs mee.


Ik schreef het volgende gedicht over het bijzondere huis aan het Bergpad waar ik graag wandel.



Droomhuis


Die dag dat het pakket
eindelijk wordt bezorgd.
Eerst leg je alles uit
telt planken na
schroeven spijkers
maakt studie van de tekening.

Je haalt diep adem
pakt de hamer
en in een handomdraai
timmer je je droomhuis
in elkaar.


Meer informatie hier op de site Rijksmonumenten.nl

 

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk, over dat geweldige jaloersmakende houten huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel, Simone. Een heel karakteristiek huis op een prachtplek.

    BeantwoordenVerwijderen