maandag 11 april 2022

Eerste liefde

Eerste Liefde. Prachtig thema van deze Boekenweek (9-18 april 2022). Eerste liefde, ik schreef er meermalen over en ik ben er ook nog niet over uitgeschreven.
Maar waar begin je te tellen: bij die eerste kriebel nog voordat ik het woord 'verliefd' kende? Bij die platonische verliefdheid die lang tegen de werkelijkheid in standhield? Die vleugjes aanwaaiende verliefdheden die even snel weer overwaaiden? Die eerste grote liefde die bijna 25 jaar duurde?
En daarna.
Een nieuwe liefde is anders en zo dus toch weer een eerste liefde.

In 2016 schreef ik:

De liefde is een kamer met talloze hoeken
ze heeft me er al vele laten zien.
Maar nog niet alle.

Vrijdag 8 april was het Boekenbal als opening van de Boekenweek. En weer was ik niet uitgenodigd, maar in Wageningen maakten we er toch een miniem openingsfeestje van.
Met Laurens van der Zee (die evenals Martijn Adelmund met mij Schrijversharten vormt) trad ik op bij de opening van de Culturele Ronde in Wageningen. Wij 'kaapten' onze spreektijd om onze eerste liefdes te belichten. Het roept iets op bij mensen, zo bleek na afloop toen mensen mij hun eigen ervaringen vertelden. Met een melancholieke vertedering soms.

In Wageningen zijn ook activiteiten in deze Boekenweek.

Op woensdag 13 april treedt dichter Ingmar Heytze op in de bblthk.
Muzikaal is er die avond ook aandacht voor de liefde. Zo treedt muzikant Herman Groenestein op en ook Walinda de Jong.
Herman heeft in zijn project 'Stadsdichters verklankt' gedichten van de oud-stadsdichters van Wageningen op muziek gezet (Ivanka de Ruijter, Martijn Adelmund, Laurens van der Zee), maar ook een gedicht van mij. Ik ben zeer verguld met hoe mijn 'Achterlangs de haven' door muziek een extra dimensie heeft gekregen. Deze liefdesbetuigingen aan de stad zijn ook te horen.

Meer informatie over de boekenweekavond in de bblthk

In het verlengde van het thema Eerste Liefde houdt muzikante en verhalenverzamelaarster Anneke Rot op 19 april een avond over: 'En zó is het gekomen'.
Zij bracht verhalen bij elkaar over ontmoetingen die leidden tot vlinders, verkering of een leven lang. Maar ook laat zij de mensen zelf aan het woord met hun verhalen.

Meer informatie over En zó is het gekomen in de bblthk


Geen opmerkingen:

Een reactie posten