dinsdag 5 april 2016

De pastorie in Veenhuizen

Bijna drie weken verbleef ik in de pastorie in Veenhuizen, een bijzondere plek. Ik hield er een schrijfretraite en maakte daar eerder dit blog over.
Schrijfster Mariët Meester beheert de pastorie die tijdelijk als schrijvershuis dient en zij schreef er zelf onder meer Hollands Siberië.

In die roman beschrijft ze de tijd van 1936 tot 1950 waarin pastoor Peter Pex, zoals zij hem noemt, de rooms-katholieke zielenherder van Veenhuizen was. Ik las het boek begin dit jaar al geboeid, vanwege mijn fascinatie voor Veenhuizen maar ook door de manier waarop zij een goedwillende man tot leven brengt die ten onder gaat omdat hij zijn hart volgt.
Gelukkig hebben de inwoners hem achteraf toch een eer bewezen door de eikenlaan, voor mij een van de mooiste plekken van Veenhuizen, vlakbij de pastorie zijn naam te geven. 


Tijdens mijn verblijf in de pastorie heb ik het boek herlezen. Heel bijzonder om een paar weken te wonen in het huis waar het verhaal zich afspeelt. Ik kookte in de keuken waar zijn huishoudster veel tijd doorbracht. Ik wist precies waar de kamer was van de kok, de koster, de kapelaan en waar tijdens de oorlog de vergaderingen van het verzet waren. Mijn bed stond in de slaapkamer van meneer pastoor. En de vele vogels in de tuin heeft hij destijds ook gehoord.

In de huiskamer hangt een prachtig portret van de pastoor dat vaak mijn aandacht trok. Het is geschilderd door Adolf Gantzert, die in Veenhuizen gedetineerd zat vanwege zijn oorlogsverleden.
Hij is ook de schilder die tijdens zijn gevangenisstraf de indrukwekkende gewelfschildering heeft gemaakt in de apsis van de katholieke kerk.

Sinds enkele jaren is de kerk gesloten en alleen bij bijzondere gelegenheden toegankelijk. Ik was dankbaar dat ik de gelegenheid kreeg om binnen te kijken.
Daar liep ik in mijn eentje en in stille bewondering naar de schildering in het gewelf te kijken. De verder sobere kerk krijgt er iets lichts door en de christusfiguur zweeft bijna langs het uitspansel.
In de schildering van de hemelvaart van Christus blijkt de schilder zichzelf ook te hebben afgebeeld. Het verhaal wil dat zijn kleindochter hem herkende in de figuur linksonder met de stok.


De pastorie eens met eigen ogen zien? Laatste kans in juni 2016.
Dan geeft schrijfster Mariët Meester lezingen over haar boek Hollands Siberië en rondleidingen in dit bijzondere monument. Data en meer informatie op de website van Mariët Meester.


Video Mariët Meester over boek Hollands Siberië, pastoor en pastorie

Website Katholieke Kerk Veenhuizen

2 opmerkingen:

  1. In het betreffende artikel noemt u de wandschildering het laatste avondmaal. Echter het betreft de Hemelvaart van Jezus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. U heeft helemaal gelijk. Ik heb het inmiddels gecorrigeerd in mijn blog. Dank u wel voor uw reactie!

    BeantwoordenVerwijderen