vrijdag 27 maart 2015

Verzwolgen boortoren

Ik ging maandag naar 't Haantje om de boortoren te zien. De boortoren die er niet meer was, al bijna 50 jaar niet meer. Waar was ik toen deze bijzondere gebeurtenis in Drenthe plaatsvond op 1 december 1965?
Bijzondere nieuwsfeiten had ik in die periode zeker meegekregen, een belangstelling voor nieuws en krantenlezen wees al vooruit op mijn latere vak van journalist.
Mijn eerste knipselverzameling begon ik al op mijn negende bij de moord op J.F. Kennedy (1963). Van de tv herinner ik me uiteraard Open het Dorp (1962) en in 1963 de mijnramp in het Duitse Lengede. In mijn herinnering waren er dagenlang live-uitzendingen van de reddingsactie. Telkens als ik uit school kwam, kleefde ik aan de beeldbuis voor de laatste ontwikkelingen.

Dat in Drenthe de aarde openspleet en de boortoren voor altijd opslokte, daarvan heb ik in die tijd niets meegekregen. Dat zou nu eens moeten gebeuren, de (social) media zouden groots uitpakken en #boortoren #gaswinning #ramp zouden trending topic zijn.
Ik las pas over het voorval in 2007 in het boek Ararat van Frank Westerman. In zijn zoektocht naar de waarheid over de gelijknamige berg in Armeniƫ - is de ark van Noach er echt gestrand? - roert hij ook aan de geschiedenis van de boortoren in 't Haantje.
Ik kende die plaatsnaam alleen van de borden als ik onderweg was naar een vriendin in Drenthe. Toen ik destijds over het boek sprak, zei de vriendin: 'Maar die plek is hier vlakbij. We kunnen er wel eens heengaan.'

Dat kwam er afgelopen maandag pas van.
We stonden bij het Kraterbosje waar een gedenkbord staat met krantenknipsels en uitleg over de bijzondere natuur die er sindsdien is ontstaan. Daarachter ligt een meertje, niet de plek waar de boortoren verdween, maar de winningslocatie van zand waarmee de diepe krater is volgestort. Op de plek zelf is grasland met wat nattere vegetatie.
Als je er staat, kun je je niet voorstellen dat daar vijftig jaar geleden zomaar plotsklaps die boortoren wegzonk. Gelukkig zijn er geen persoonlijke ongelukken gebeurd.
Er zijn plannen voor een documentaire en de pagina op facebook Boortoren 't Haantje geeft meer informatie, ook beeldmateriaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten