zondag 31 augustus 2014

Eigenzinnig hotel Schier

Het is al weer 10 jaar geleden dat ik voor het laatst bij Hotel van der Werff op Schiermonnikoog was. Toch durf ik met vrij grote zekerheid te beweren dat er op het eerste gezicht sindsdien niet al te veel veranderd is. Daar stond hoteleigenaar Jan Fischer hoogstpersoonlijk garant voor.
Vandaag las ik dat hij is overleden op 74-jarige leeftijd.
Het NOS-bericht haalt zijn motto aan: Modernisering is een gebrek aan zelfbeheersing.
Fischer, ooit ober bij Van der Werff, kocht het hotel uit 1726 nadat de legendarische Juffrouw Dien was overleden. Ik zag hem voor het eerst toen ik in de jaren 90 op Schiermonnikoog was. In de gelagkamer met het dominante biljart stond Jan Fischer naast de tapkast opgesteld. Ogenschijnlijk verzonken in zijn eigen wereld, maar ik neem aan dat hij alles in de gaten hield, want anders houd je zo'n hotel niet draaiend.
Hij maakte op mij niet de indruk van een warmhartige gastheer, maar vermoedelijk kreeg hij juist fans door zijn 'authentieke uitstraling'. Hij liet zich de kop niet gek maken, zou je zo zeggen en de gasten kwamen toch wel. Het hotel had randstedelijke faam, waarschijnlijk ook doordat het zo eigenzinnig was.

Toen ik in februari 2004 samen met drie andere sara's ons kroonjaar zou vieren op Schier, wilde ik graag eens in dat roemruchte hotel overnachten.
Geen eigentijdse of buitensporige luxe en daar ging het ook niet om.
Dat in het beleid van de eigenaar geen fratsen pasten, bleek wel weer na het diner toen ik argeloos cappuccino bestelde. 'Wij hebben alleen koffie,' was het zelfbewuste antwoord. En een uitgebreide theekist kwam natuurlijk ook niet ter tafel.
Het heeft wel wat, een verademing soms zelfs, als er niets te kiezen valt.

Voor hotelgasten was er de speciale antieke Van der Werffbus die het vervoer naar de veerboot verzorgde. Fischer bestuurde die zelf en toen ik hem bij het instappen complimenteerde met de fraaie, glimmende bus, zei hij: 'En de bus is ook van mij.' Bijna kinderlijk opgetogen klonk het.

Ik lees in het NOS-bericht dat zijn dochter de laatste tijd al veel taken overgenomen had. Benieuwd of en hoe Hotel van der Werff verandert. Hoe dan ook, het hotel zal zonder zijn eigenzinnige baas niet meer hetzelfde zijn.



Website Hotel van der Werff

2 opmerkingen:

  1. Gaaf zo'n bus! Ik geloof dat als elk hotel zo'n uniek iets onderneemt. Dat het iig blijft hangen bij de hotelgasten, als een leuke ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie, Leonoor. Zeker blijft zo'n ervaring de gasten bij. Ik vraag me wel af of de bus nog steeds rijdt voor hotel Van der Werff.

      Verwijderen