zaterdag 29 januari 2011

Slechte mensen

Slechte mensen zijn er volgens mij niet veel en dan bedoel ik écht slechte mensen. Anderzijds ben ik ervan overtuigd dat we allemaal het slechte in ons hebben en is het een kwestie van geluk, gewetensvorming of angst dat het er niet altijd uit komt.
In mijn tijd als dagbladjournalist heb ik anderhalf jaar lang een rechtbankcolumn gehad. Elke week bezocht ik de rechtbank en deed daarvan op eigen wijze verslag. Al heel snel had ik door dat daar vaak mensen voor de rechter stonden die verdacht veel op mezelf leken of op mensen uit mijn omgeving. Door de een of andere misstap of een aaneenschakeling van gebeurtenissen waren ze op het slechte pad geraakt en keerden daar vervolgens vaak ook meermalen terug.
Voor slecht gedrag is meestal geen excuus, wel een verklaring.
Een van de aspecten die me boeit bij het schrijven van thrillers is dan ook het dunne lijntje tussen goed en kwaad.

Onlangs heb ik gefascineerd het boek gelezen van de filosoof Rein Gerritsen: 'Knock-out. De zieke ziel' (Lemniscaat 2009). Hij verbindt zijn levensverhaal met onder meer filosofie.
Tijdens het evenement Wageningen City of Crime in 2009 had hij al indruk gemaakt met zijn lezing op de Vakschool Wageningen. Daar studeerde hij ooit, voordat hij een ernstig auto-ongeluk kreeg, waarbij zijn moeder en zijn broer omkwamen. Van toen af ging het snel bergafwaarts met hem. Hij verzeilde in het criminele circuit, schuwde het geweld niet en zat zijn straf uit. Het boek verhaalt hoe hij bankovervaller werd, en na een moeizame weg inmiddels filosoof is. Hij doet dat zonder slappe excuses, hij neemt de verantwoordelijkheid voor zijn daden en laat tegelijk zien hoe moeilijk het is om de weg terug te vinden in de maatschappij.

Gerritsen schrijft zelf: 'Ik vind het ronduit angstaanjagend dat de periode tussen mijn ontslag uit het ziekenhuis en het volledig opgaan in het criminele leven een luttele drie maanden in beslag nam. Dit razendsnelle afkalven is iets wat niet alleen mijzelf is overkomen: ik zie het dagelijks om me heen ook bij anderen gebeuren. Van huiseigenaar tot dakloze, van briljante leerling tot hopeloze junkie, van rijk op de ene dag tot arm op de andere - te veel om op te noemen.
Hoe snel kan een mens in de goot belanden? Akelig snel: voordat je je goed en wel realiseert wat er nu eigenlijk aan de hand is.'

http://www.wageningencityofcrime.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten