donderdag 25 november 2021

Platbook 25 - Oet 't zuje

Zojuist verschenen: Platbook 25, een bundel met verhalen en gedichten in de uiteenlopende dialecten die Limburg rijk is.
Het 25e Platbook, een respectabel aantal voor een serie, maar jammer dat dit wel het laatste is. Aan het aanbod van mooi werk in dialect ligt het niet. Integendeel, er waren liefst 160 inzendingen terwijl er maar voor 60 plaats was in deze toch al dikkere uitgave. Kwestie van financiën.


Oet 't zuje (Uit het zuiden) is de titel en een aantal schrijvers nam dat ook als thema voor hun bijdrage. Maar er komen ook heel andere onderwerpen aan bod. Ook deze keer is er werk van bekende Limburgse schrijvers als Colla Bemelmans, Ed Gubbels, Wim Heijmans, Marleen Schmitz, Annie Schreuders-Derks en Har Sniekers.
Maar gelukkig is er ook veel nieuw talent en die aanwas houdt de geschreven taal levend.
Zelf heb ik aan een aantal eerdere Platbook's meegewerkt. Van Platbook 7 Springlaevendj (verhalen en gedichten voor kinderen) was ik de samensteller.

Voor dit laatste Platbook schreef ik in mijn moedertaal, het Weerts, de tekst: 't Zuide uut. Samengevat: je kunt het meisje wel uit het zuiden halen, maar het zuiden niet uit het meisje. Limburg waar ik al 50 jaar niet meer woon, maar waarvan ik de wortels en de taal koester.
De slotzin: 'In of uut 't zuide, met eder woeërd in 't plat det ich kal of schrief richt ich mien thoes in.'

Alle 25 delen van Platbooks zijn nog verkrijgbaar in de betere boekwinkels in Limburg en via de webshop van uitgeverij TIC.

Website Veldeke Limburg over laatste Platbook



Geen opmerkingen:

Een reactie posten