illustratie: Henk van Ruitenbeek |
Een cadeautje van China. En een gegeven panda mag je niet in de bek kijken. Ze krijgen een luxeverblijf en ooit een kraamkamer voor het geval die drie dagen per jaar samenzijn van mannetje en vrouwtje tot nakomelingen leiden. Drie dagen slechts samen, want ze schijnen elkaar anders de keet uit te vechten. Zo aaibaar zijn ze dus niet.
Verwende krengen
Als ik me goed herinner, vreten ze elke dag 50 kg bamboe. Geen gewoon bulkvoer, maar een afgewogen melange van verschillende bamboes. Verwende en lastige krengen zijn het eigenlijk, maar bijna iedereen schijnt opgetogen te zijn over hun komst. Ze zouden wel eens een cadeau kunnen blijken waar je als ontvanger zo snel mogelijk vanaf wilt.
Ik droom nu al enkele dagen slecht over die panda's. In hun kielzog vrees ik paarden van Troje nu het college van mijn woonplaats Wageningen toch toestemming wil geven voor een reuzenpandaparkeerplaats. Liefst 1400 parkeerplaatsen moeten de extra toestroom van bezoekers opvangen waar Ouwehands Dierenpark van droomt.
Nare droom
Mijn nare droom ziet er zo uit: zoals vaak maak ik op zondagochtend een rustig fietsrondje door het prachtige Binnenveld bij Wageningen en langs de Grift. Daarna wil ik aan de voet van de Grebbeberg oversteken naar de dijk. Maar oversteken lukt me de eerste uren niet.
Een lang lint van auto's vanaf de A12 en A15 komt de Grebbeberg af zoeven om te pandaparkeren aan de Lawickse Allee in Wageningen. Een parkeerterrein voor 1400 auto's met daarin gemiddeld drie personen, die vervolgens in ongeveer 80 pendelbussen (gemiddeld 50 personen) terug de Grebbeberg over eindelijk naar de panda's worden gebracht. Aan het eind van de dag herhaalt deze logistieke tragedie zich vanuit de tegenovergestelde richting.
De parkeerplaats is volgens de plannen 'slechts' 80 dagen per jaar in gebruik. Maar dat zijn vermoedelijk bijna alle weekends.
Intelligente oplossingen
Een groot deel van die auto's hóeft normaal gesproken helemaal niet in Wageningen te komen. Ze passeren nota bene eerst Ouwehands Dierenpark om daarna bij de buren te parkeren. Intelligente duurzamere oplossingen van transferia bij de A12 en de A15 en vooral extra inzetten op treinvervoer - Rhenen zelf is in het gelukkige bezit van een station, Veenendaal en Ede hebben stations - is daar werkelijk naar gekeken?
Hoofdpijndossier
Mobiliteit is in Wageningen al lang een lastig dossier en met deze parkeerplaats is de stap naar hoofdpijndossier klein. Het college wil ook maar meteen vergunning geven voor liefst 10 jaar. Als de komende maanden al die nutteloze vervoersbewegingen gierend uit de klauwen lopen, jammer dan? Met handen en voeten gebonden aan afspraken. Met wie dan?
Als ik nog journalist was, zou ik graag een wob-je *) wagen. Welke belangen heeft de gemeente Wageningen bij dit parkeerplan? Gebonden aan toezeggingen en (geheime) afspraken? Blij dat eindelijk een onrendabel bedrijventerrein een lucratieve invulling krijgt?
Paarden van Troje
Maar Wageningen, voor mij altijd een toonbeeld van democratisch en groen, ik krijg het in mijn hoofd niet gerijmd met dit besluit. Een petitie met vele honderden handtekeningen en andere protesten vanuit de bevolking, waar zijn die in de afweging gebleven? Ik ben teleurgesteld en ik snap het ook echt niet.
Welke democratische middelen hebben we nog tot onze beschikking? Die panda's mogen voor mij best komen, maar paarden van Troje, die willen we toch niet binnenhalen?
*) Wob - De Wet Openbaarheid Bestuur kan de overheid verplichten inzage te geven in besluitvorming.
Mooi Wageningen - actie tegen pandaparkeerplaats
Geen opmerkingen:
Een reactie posten