donderdag 27 oktober 2016

Moderna Museet

Thomas Schütte - Efficiency Men
Aan mijn bezoek aan de Nederlandse school in Stockholm heb ik een toeristisch dagje vastgeknoopt. Ik was immers nog nooit in Zweden. Een dag is natuurlijk te weinig om een echt goede indruk te krijgen van een stad, laat staan van een land.
Ik heb ervoor gekozen me te beperken tot een paar dingen en die goed te bekijken. Ik bezocht Gamla stan, de oude stad en Moderna Museet.

Dat bleek een goede keuze. In het moderne museum was net een grote tentoonstelling geopend van de Duitse kunstenaar Thomas Schütte. Ik kende zijn werk niet, maar was onder de indruk. Zeer uiteenlopend werk, variërend van tere aquarellen tot bouwsels en reusachtige mensfiguren.
Unified Enemies is de titel van de tentoonstelling die nog te zien is tot 15 januari 2017. Die vijanden waren zichtbaar in de meer dan manshoge houten krijgers, maar ook in de kleine poppen in vitrines, aan elkaar verklonken tegen wil en dank.
Buiten bij het museum keek Vader Staat toe.
Schril contrast met de kleurige speelsheid van het werk van Niki de Saint-Phalle en Jean Tinguely in de museumtuin.
 
Ook de vaste collectie van het museum was de moeite waard. Eindelijk zag ik de Brillo-schuursponsjesdoos van Andy Warhol met eigen ogen. En de draagbare Marcel Duchamp, natuurlijk met zijn beroemde pissoir in miniatuur.




Bij de schoolklas van Peter Tillberg (Will you be profitable my friend) kreeg ik herinneringen aan mijn jaren '60 schooltijd.
Trouwens, over die Brillo-box gesproken, Thomas Schütte kan er ook wat van. Lucifersdoosje met pringle. Maar als ik het goed begreep, was dat de maquette van een dakconstructie.
Vanaf brug bij parlementsgebouw

Gamla stan



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten