vrijdag 4 oktober 2019

Mijn heimweeboek gaat de wereld in

Het is zover: mijn heimweeboek gaat de wereld in.
Mijn nieuwe kinderboek (10+) 'Op reis met heimwee' is net verschenen bij uitgeverij De Eenhoorn.
En het sluit prachtig aan bij het motto Reis mee! van deze Kinderboekenweek. Ik was al lang met het boek bezig voordat dat thema bekend werd.
Eerlijk gezegd ben ik al jaren met het thema Heimwee bezig. Heimwee hoort bij mij. Is het niet bij het weggaan, dan wel bij het thuiskomen. Terugverlangen naar de zee, Nepal, Afrika, maar ook naar mijn geboortestad Weert en mijn familie. Soms zelfs al bij een dagje uit. En toch blijf ik op reis gaan.

Al eerder schreef ik boeken waarin heimwee voorkwam. Maar dit nieuwe boek gaat helemaal over heimwee. Verhalen, gedichten, ervaringen van kinderen en volwassenen, tips en informatieve stukken. Bijvoorbeeld over het verschil tussen hondenheimwee en kattenheimwee. En over de vraag of heimwee in de toekomst verdwijnt door medicijnen of technologische oplossingen. Je kunt ook testen of je een heimweewrak bent.
Een mix van fictie en non-fictie dus.


Dat het geen loodzwaar probleemboek is geworden komt ook door de geweldige tekeningen van Richard Verschraagen.
Heimwee is lastig, weet ik uit eigen ervaring. Maar heimwee is de prijs voor het ontdekken van nieuwe werelden en het verleggen van grenzen. Ik begin heimwee steeds meer als iets positiefs te zien. Er valt immers iets te missen: waardevolle mensen, plekken, verleden, spullen.

Terwijl ik met het boek bezig was en ook nu rond het verschijnen kom ik erachter voor hoeveel kinderen én volwassenen heimwee een rol speelde of nog steeds speelt. Maar er wordt weinig over gepraat. Het lijkt wel of heimwee niet mag. Dat past wel in het maakbaarheidsdenken van tegenwoordig. Geluk heb je zelf in handen en als je je even wat minder voelt, faal je dus blijkbaar.

Ik ben erg blij met dit boek. Ik hoop van harte dat het herkenning biedt, gerust kan stellen, dat je er ook eens om kunt lachen en vooral dat mijn boek aanleiding is om het samen over heimwee te hebben.

Op de website van uitgeverij De Eenhoorn staat meer informatie. Ook krijg je alvast een voorproefje van een aantal pagina's.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten