zaterdag 27 oktober 2012

Klaar voor de start!

De Kinderboekenweek is nog maar net achter de rug of de plannen voor die van 2013 worden al weer bedacht. Het thema is pas bekend gemaakt: Klaar voor de start! - sport en spel.
Van het thema van dit jaar 'Hallo wereld' was ik ogenblikkelijk enthousiast. Nu moest ik toch wel een minuut wennen aan het idee. Ik ben niet buitengewoon sportief, motorisch niet zo handig, niet erg lenig, en ik haalde zelden meer dan een mager zesje voor gym. Door mijn inzet kon ik het nog net tot een voldoende brengen.
Tennissen, wandelen, fietsen, ik doe het graag, maar niet fanatiek en winnen of persoonlijke records verbeteren hoef ik ook niet zo nodig.
Ik vereenzelvig me eerder met de minkukels in de sport. Zo'n 'Eddie the Eagle' die bij het schansspringen meermalen op een halsbrekende manier tuimelde. Of schaatser Franz Krienbühl die vaak als laatste eindigde, maar een tomeloos plezier leek te hebben.
Ik ben eens langs mijn eigen boekenplank gelopen en tot mijn verrassing doen in minstens de helft van mijn kinderboeken de hoofdpersonen aan sport.
Soms minkukelig, zoals Hanneke in Kopje-onder die bang is voor water. Ellenlange Jelle die in Stijn Klein in de knoop raakt bij het kopjeduikelen en Claire in Circus in gevaar voor wie zelfs de makkelijkste circustruc (jongleren met sjaaltjes) nog een ingewikkelde opgave is.
Dan zijn er nog de watjes in Stoerewatjeskamp die moeten mountainbiken, vechtsporten en survivallen.
Maar er komen ook ware sporthelden voor in mijn boeken, zoals het tennistalent Edith in Zusjes aan de top en zwemfanaat Leontien in Steken onder water.
Toevallig haalde een van mijn neven (15 jaar) vorige week een voetbalverhaal voor de dag dat ik maakte voor zijn zesde verjaardag. Ik schreef dus zelfs ooit een voetbalverhaal!
Ook met het onderwerp Spel kan ik uit de voeten. Zo is er Nachtspel, over spannende gebeurtenissen op een camping met als hoogte/dieptepunt een nachtspel.
En natuurlijk Kampioen Superbraaf waarin de juf een wedstrijd ontketent wie het braafste kind van de klas is. Dat haalt het slechtste in de kinderen boven, want iedereen wil winnen.
Ik kan dus ook schrijven over fanatieke kinderen en winnaarsmentaliteit.
Er is nog tijd genoeg om leuke plannen te bedenken voor bezoek aan school en bibliotheek in de kinderboekenweek. Misschien ga ik maar eens een spel bedenken, Kampioen Superfan ofzo. Of een speciaal verhaal schrijven, dat kan natuurlijk ook.


CPNB over Kinderboekenweek 2013

2 opmerkingen:

  1. Eh ... ik vind het eigenlijk helemaal geen leuk thema. Maar mijn kinderen lezen wel graag over sportieve kinderen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer, Aritha, dat je zelf niets hebt met het thema.
    Uit het oogpunt van leesbevordering vind ik het onderwerp ook wel een goede keuze. Het zal - generaliserend gesproken weliswaar - jongens waarschijnlijk extra aanspreken. Jongens schijnen in de hogere klassen van de basisschool al wat lastiger te motiveren te zijn voor lezen. Dit thema biedt ook voor hen volop aanknopingspunten, zoals non-fictieboeken over sport.

    BeantwoordenVerwijderen