vrijdag 26 oktober 2012

Op stoom


Flyer en uitnodiging (voorkant)
Precies over een week opent in Wageningen de tentoonstelling Point of no Return waaraan maar liefst 22 kunstenaars meedoen van het Platform Beroepskunstenaars Wageningen. Ik ben een van de deelnemers en ik help mee in de PR-groep. Het doet me dan ook deugd dat deze week de publiciteit goed op stoom begint te komen. Op de speciale Facebookpagina staan portretten van de deelnemende kunstenaars en de komende tijd verschijnen er telkens voorproefjes van hun werk. Deze week zijn ook de billboards geplaatst langs de Wageningse wegen en dreven. Mijn interview met de initiatiefneemsters Jacqueline van Bergeijk en Petra de Vree werd woensdag opgenomen in De Stad Wageningen en in Hoog en Laag.

Flyer en uitnodiging (achterkant)
 Vandaag kwamen zij ook uitgebreid aan het woord en in beeld in dagblad De Gelderlander.
Dan was ik woensdagavond ook nog getuige van een primeur: de eerste proefuitzending van televisie Meborah. We waren met zes kunstenaars in de studio en presentator Jan Boer liet ons uitgebreid aan het woord over ons werk voor de tentoonstelling. Hij noemde deze proef 'radio kijken', een nog niet al te dynamisch plaatje bij een radiouitzending. Maar het is wel een hoopvol vooruitzicht dat media uitbreiden in een tijd waarin de 'oude' media zwaar onder druk staan.
Ook hield Esther Schoenmaker van Transition Towns Vallei in de studio een nieuwsgierig makend verhaal. Zij is op 14 december te gast bij een van de drie speciale salons die deel uitmaken van de tentoonstelling. De andere salons zijn op 16 november (FabLab Wageningen) en op 30 november met Spinozaprijswinnaar Marten Scheffer.
Paul Dunki Jacobs liet zijn licht schijnen over de Maya-voorspellingen die oorspronkelijk aanleiding waren voor het thema van onze tentoonstelling.

Screenshot van de Meborah
tv-proef. Meer op de
Facebookpagina van de
tentoonstelling. Rechts: Marij Roex
 Het interview met mij was vlak voor de klok van negen uur. Ik las ook twee van mijn gedichten voor. Een daarvan eindigt met de Vlaamse angstkreet 'Amai'. Willem Straatman, vaste studiogast, ontdekte dat die kreet een anagram is van Mai(y)a. Toeval?
Het gebouw 'achter de vaas', Binnenhaven 7, is de afgelopen weken getransformeerd tot een prachtige tentoonstellingsruimte. Veel deelnemers hebben er geklust, geschilderd en gepoetst.
Mijn eigen werk is eindelijk dan toch ook bijna af. De vijf gedichten kostten me minder hoofdbrekens dan de vormgeving ervan.
Volgens mij wordt het een heel gevarieerde tentoonstelling en ik vind het boeiend te zien hoe verschillend iedereen met het thema is omgesprongen. Bovendien heeft het veel energie en creativiteit losgemaakt. Dat is wat echt samenwerken tot stand kan brengen.

De proefuitzending van Meborah tv is nog te zien op de site: http://www.rtvmeborah.nl/televisie.php

Eerder weblog over Point of no Return: mijn interview met de initiatiefnemers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten