maandag 15 oktober 2012

Boekenfeestje voorbij

De Kinderboekenweek, het jaarlijkse boekenfeestje voor kinderen en schrijvers, is weer voorbij.
Door het jaar heen kom ik ook wel op scholen en in bibliotheken, maar net als voor veel schrijvers ligt voor mij de piek van mijn optredens in de kinderboekenweek. Dit jaar beviel het thema 'Hallo wereld' mij bijzonder, omdat het een rol speelt in enkele boeken, zoals Papa zonder grenzen en Stoerewatjeskamp. Maar ook mijn andere boeken kwamen aan bod tijdens mijn bezoeken.
Maandag bezocht ik met veel plezier drie groepen 5 van obs De Boomhut in Arnhem.
Van groep 5 A kreeg ik als dank een boekje waarin de leerlingen illustraties hadden gemaakt bij mijn boeken De Superhoofdprijs en Kampioen Superbraaf. De vrolijke kleuren spatten van de pagina's af.


De familie van Casper en Iris wint in De Superhoofdprijs vijf miljoen. (gulden bij de eerste druk in 1998 en in de herdrukken na 2000 maar gemakshalve verveelvoudigd naar euro's). De leerlingen van groep 5 B hadden zich afgevraagd wat zij zouden doen met zoveel poen.
Ik kreeg hun gebundelde wensen. Wat wensen de kinderen zoal? Grote huizen, met dito tuinen annex zwembad en zelfs pretpark, inpandige bioscoop, huisdieren, iPads, iPods en iPhones, 'limouzien', gratis speelgoedwinkel, gratis gamewinkel, privĂ©-vliegtuig, 'mijn eigen eiland'. Een voetbalfanaat zou een voetbalveld aanschaffen en elke dag training nemen van een Vitesse-speler. Trouwens ook elke dag naar een Vitesse-wedstrijd 'en ik zou dan het hele Gelredome willen hebben.'
Enkele goochemerds weten niet van ophouden en zouden een geldprinter kopen, of een 'goudklompprinter'. Een enkeling vindt een beveiligingssysteem of waakhond raadzaam, een ander een bodyguard. 'Een robot die alles doet voor mij' is ook een wens, evenals een 'etenprinter'.
Een van de kinderen die ontelbare stukken goud en zilver zou aanschaffen, heeft nog een andere wens: 1.000.000 levens.
Maar er zijn ook aandoenlijk bescheiden wensen zoals een hoogslaper, boomhut of hangmat, of een hamster met zaagsel, een loopradje en een slaaphuisje in de kooi.

Heerlijk als je fantasie nog niet ingeperkt wordt door muizenissen over haalbaarheid.


2 opmerkingen: