zaterdag 13 oktober 2012

Mindmap (3)

Gisteren bezocht ik in Venray voor de derde maal Mindmap, manifestatie over kunst en psychiatrie.
Hoewel ik op 'bekende' locaties Servaashof, Annapark en Odapark kwam, ontdekte ik nieuwe dingen en wat ik eerder zag, had soms een ander effect op me.
De verrassing, het shockerende was er soms wat af, anderzijds drongen sommige beelden nu juist sterker tot me door.

Deze keer bekeek ik het 'hersenvoedsel' in de keuken van paviljoen St. Jozef eens wat beter. Het was niet meer afstotend, eerder was mijn blik om de drie stolpen heengezweefd. Ik kon nu wel lachen om bv. The Maasdammer brain van Sara Asnaghi.



Een dubbel gevoel van afstoting en deernis had ik bij de aapachtige wezens van Mitsy Groenendijk, zoals bij Sleeping Beauty II.

De geknakte kruisen in het Odapark van Reinier Kurpershoek waren in het regenachtige weer nog wat desolater.
Elk kruis verwijst met een nummer naar een patiĆ«nt uit het verleden, van wie ook de psychische aandoening (bv. dementie, schizofrenie) en de doodsoorzaak wordt vermeld. Dat varieert van een 'gewone' griep tot uitputting in een psychose. Stille getuigen van moeizame levens. Goed om er eens bij stil te staan.

Wie Mindmap nog wil bezoeken, moet snel zijn. Morgen, zondag 14 oktober, is onverbiddelijk de laatste dag van deze indrukwekkende manifestatie.

Eerder weblog over Mindmap

http://www.mindmapvenray.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten