zaterdag 30 april 2011

Koninginnedag Weert (2)


Daar is ze.
 Ze kwam, zag en won de harten van de Weertenaren. Was er tevoren in sommige kringen nog enig gemor over de beveiligingsmaatregelen zoals de screenings en over de kosten, vandaag smolt elk zurig of republikeins elementje in de oranjezon.
'Daar is ze. Ik zie haar.' Jawel, voor de derde keer in mijn leven zag ik Beatrix. Als 11-jarige zag ik haar al in levenden lijve toen ze in een toernee door de provincies haar verloofde Claus kwam voorstellen. In de jaren 80 kwamen ze samen op bezoek in Weert en was ik er toevallig ook.

En vandaag stonden we op zo'n strategische plek dat we haar en haar familie uitgebreid zagen stil staan bij gymnastiekvereniging Jan van Weert.
Toen Máxima een van de turnsters de hand schudde, kwamen er uiteraard meer op haar af. Even verderop sloeg Máxima enthousiast aan het trommelen, evenals Maurits. 
De sfeer was ontspannen en een van de agenten had zelfs gelegenheid om tevoren met het publiek de wave te oefenen.
Toen het publiek oog in oog met de koninklijke familie kwam te staan, ging er vooral een golf van vertedering, ontzag en vrolijkheid door de mensen heen. En trots, Weert had zich met een geweldig feest toch maar mooi op de kaart gezet. Ik heb het allemaal even zeer gevoeld. Mijn geboortestad die goed is in feest vieren, samen.
Weert viert nog een aantal dagen feest, de Oranjeweek is feestelijk ingeluid en Weert is voorlopig oranje gekleurd.
  

1 opmerking:

  1. Karin en Peter1 mei 2011 om 09:25

    Ook wij hebben dit feest hetzelfde beleefd als Annie. Een echte Koninginnedag zoals deze gevierd moet worden. Mooi om eens van dichtbij mee te maken.

    Groetjes uit "Oos Wieërt"
    Karin en Peter

    BeantwoordenVerwijderen