donderdag 28 april 2011

Hunebedden

Grootste hunebed
van Nederland (detail)
Het dagje Drenthe vandaag was gepland, maar niet de toeristische invulling. Onverwacht beklom ik bij Poolshoogte (Odoorn) het hoogste punt van de Hondsrug en aanschouwde ik in Borger het grootste hunebed van Nederland. Daar blijkt zelfs een heus Hunebedcentrum te zijn gevestigd.
Ik kan me herinneren hoe teleurgesteld ik lang geleden was toen ik voor het eerst in mijn leven een hunebed zag. Na alle ophef in de geschiedenislessen van de lagere school was die kei in het echt werkelijk een desillusie.
Maar de verzameling stenen vandaag maakte beduidend meer indruk.
Ik voelde me bijna weer schoolreisjesblij. 

Naast educatie is er ook ruimte voor kunst in het Hunebedcentrum. Zo is er 'Levensmuur', ofwel 'Endangered World Life Wall' van de Amerikaanse kunstenaar Xavier Cortada.
Met zwerfstenen en bakstenen vraagt hij aandacht voor bedreigde en uitgestorven (de zwarte steen) diersoorten. 

Het meest frappeerde me toch het zogenoemde spiekerhuis bij de entree van het Hunebedcentrum. De vorm deed me denken aan de graanschuren in Mali bijvoorbeeld, al hebben die een meer gesloten bouw.
Voor de tweede keer deze week dacht ik: Hoe ver is Afrika? 
En dat doet me weer denken aan het gedicht dat ik in 1995 schreef na een blik uit mijn raam.

Een zwarte vrouw
loopt voorbij.
Op haar hoofd
een zak aardappelen.
Hoe ver is Afrika?


http://www.hunebedcentrum.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten