zondag 22 september 2013

Van het pad af

In de zondagse rust heb ik vanmorgen weer eens de uiterwaarden van de Bovenste Polder in Wageningen opgezocht. Hoe klein het gebied ook is, het is - wisselend met de seizoenen en het weer - telkens anders.
Deze keer viel me extra op in hoe korte tijd paden veranderen. Mensenwerk meestal, niet kwaadwillend, maar omdat wij ons niets door de natuur willen laten dicteren. Als een pad te modderig is, banen we ons een weg op droger terrein. Wanneer we bijzonder gevederte vermoeden in de rietkraag, leggen we wel een ganzenpaadje aan.
Bij de brug over de nevengeul pleeg ik elk voorjaar te kijken naar wat ik de 'paddenpoel' doopte. Zijn de kikkers er al? Voor mij de indicator dat het voorjaar echt doorbreekt. Maar de poel is grotendeels dichtgeslibd en een eindje verder lijkt nu een extra oversteek naar de locatie van v/h het vogelobservatiescherm.
Nieuwe smalle paadjes, maar ook bijna gazonachtige paden zag ik vandaag. Ik vermoed dat een machine is ingezet, omdat de runderen te veel voor hun kiezen kregen.
Hoewel er nog volop veldbloemen in bloei staan, zie je dat de zomer op zijn laatste dagen loopt. De intensiteit van de munt en de felheid van de klaver zijn er niet minder om. De bessen houden de herfst voorlopig nog in kleur.
Er hielden zich vogelaars op bij de nevengeul, ik weet niet wat voor bijzonders zich aan hen openbaarde. Voor mij is alles bijzonder, zoals de fuut die vlakbij kwam en net een visje wegwerkte. Maar of die grote witte vogel, majesteitelijk tussen veel verschillende watervogels, nou een zilverreiger was? Ik zie nog wel op de waarnemingensite van de KNNV Wageningen wat ik allemaal heb gemist.


De wegen van de gemeente, afdeling Afval, vind ik overigens ondoorgrondelijk. Net als veel anderen erger ik me aan het zwerfafval in de uiterwaarden. Onlangs is er weer een opruimactie geweest van burgers die het niet konden aanzien.
Maar vandaag zag ik dat er een afvalzakjesautomaat is bijgekomen, naast het toegangshek bij de steenfabriek. Mét een prullenbak ernaast. Nou bak, een strak vormgegeven bakje, met een minimale opening. Je kunt er dus op wachten dat afval zich ernaast ophoopt of blijft zwerven.
Zo'n afvalzakjesapparaat staat al langer in de bocht bij Aan de Rijn. De vuilnisbak ernaast bleek te klein en puilde uit. Dat probleem is opgelost: de vuilnisbak is namelijk weggehaald. Ik signaleerde het eerder al in een blog
maar toen herinnerde een beugel nog aan het bestaan van die bak

De gemeente heeft vermoedelijk korte metten willen maken met het idee van een vuilnisbak: de beugel is inmiddels ook verwijderd. Opgeruimd staat immers netjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten