vrijdag 13 september 2013

Dag van de Scheiding

Vandaag is het de Dag van de Scheiding, dit jaar samenvallend met vrijdag de 13e. Vandaag gaat voorbij, maar een scheiding wordt zelden vergeten, en voor veel mensen zijn de gevolgen dagelijks voelbaar. Voor kinderen vooral ook, die bij problemen tussen de ouders inzet of trofee en vaak de dupe worden.  
Gisteren was er in Den Haag een congres waar ook kinderen aan het woord kwamen.
Vorig jaar besteedde ik in een blog al aandacht aan de site Villa Pinedo en ook nu weer beveel ik die van harte aan bij kinderen en jongeren van wie de ouders scheiden of gescheiden zijn. Maar ook voor ouders is de site het bezoeken waard.

In mijn jeugdboeken wordt nogal eens gescheiden. Een afspiegeling van het echte leven, waar 1 op de 3 huwelijken geen stand houdt, en helaas zijn daar vaak kinderen bij betrokken.
Het volgende gedicht schreef ik voor kinderen. Het werd eerder geplaatst op de jongerenpagina van het Brabants Dagblad.

Uit elkaar

't Zal best dat jullie dan geen ruzie meer maken,
't zal best dat ik dubbel zakgeld krijg
en dat ik voortaan twee kamers in twee huizen heb
met twee tv's
en dat ik twee keer mijn verjaardag vier
en extra op vakantie mag, en, en, en.
Dat zal allemaal best.

Ga maar lekker uit elkaar,
als jullie maar samen bij mij blijven!  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten