dinsdag 23 juli 2013

Hoe warm

Niet uitzonderlijk, die tropische hitte van nu. Media refereren telkens aan de laatste hittegolf, van 2006. De hete augustusmaand van 2003 is daarmee ver weggezakt in het collectieve geheugen. Dramatische berichten destijds over bejaarden in heel Europa die aan de hitte bezweken.
Mijn atelier in Callosa aug. 2003
Knecht-Drenth Fundatie


De hele maand augustus 2003 werkte ik in een kunstenaarsatelier van de Knecht-Drenth Fundatie in het Spaanse Callosa. Na twee weken had ik de hoop opgegeven dat er nog nieuw werk uit mijn handen zou komen. Ik kon nauwelijks meer dan met mijn voeten in een bak ijskoud water zitten en bedenken dat het warm was, zo warm.
Het laten verdampen van hoop en voornemens zette echter iets in werking en vrijwel meteen kon ik daarna een stevig fundament leggen voor wat later mijn boek Zeezucht zou worden. In de Extra's van dit e-book beschrijf ik ook deze episode uit de ontstaansgeschiedenis, onder meer aan de hand van mijn schrijflogboeken.
In Callosa schreef ik ook gedichten, waaronder dit, over hoe warm het was. Ook vandaag weer brandend actueel.


Het laatste restje energie

kruipt als stroop over de straat,

plakt aan het asfalt

en smelt samen tot caramel.

Warme zoetigheid

die smaakpapillen lamlegt

en alle lichaamsfuncties blokkeert.

Hersencellen worden vloeibaar

en mooie gedachten lopen vast

in een hete klonterpap met vellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten