maandag 4 juli 2011

Eén jaar

Vandaag precies een jaar geleden zette ik mijn eerste stappen op het bloggerspad. Een late roeping, het weblog bestaat immers al dik tien jaar. Ik was vooral nieuwsgierig of het werkte, voor anderen en voor mezelf. Belangrijkste criterium: vind ik het leuk genoeg om er een paar keer per week tijd aan te besteden? Het antwoord na een jaar is volmondig: ja. Ongeveer 200 weblogs schreef ik.
Het publiek moet zijn weg vinden naar een weblog, maar ik ben niet ontevreden over de ruim dertig mensen die per dag mijn weblog bekijken. De meeste bezoekers komen uit Nederland, gevolgd door de VS en België, maar ook Zuid-Korea en Oekraïne scoren hoog. Ik weet vrijwel zeker dat die alleen geïnteresseerd zijn in een mogelijke afzetmarkt voor spamberichten.

Ik wilde vooral schrijven over wat me bezighield. Als ik de statistieken bestudeer, kom ik tot de volgende rangorde in aandachtsgebieden: 1. schrijven, schrijfcursus en andere onderwerpen die met mijn schrijfwerk te maken hebben zoals het Roland Holst Huis 2. natuur, die hoge notering verrast me wel 3. boeken 4. Wageningen 5. Limburgs, dialect, Weert 6. Afrika 7. strand. Natuurlijk zit er overlapping in de onderwerpen.
Boeiend is het om te zien hoe mensen al googlend bij mijn weblog terechtkomen. Bijvoorbeeld als ze op zoek zijn naar: hulpmiddel voor linkshandige, vogelpoep op deur betekenis, nevelmaand symbolen, gansewinkel ophaalschema weert. Dat laatste slaat op de huisvuilinzameling van het gelijknamige bedrijf (geen familie). Van sommige andere zoekwoorden kan ik echter niet achterhalen waarom ze naar mijn weblog leiden.
Het goed bijhouden van een weblog kost veel tijd, maar levert mij nog meer plezier op. Bovendien vind ik het leuk om reacties te krijgen. Of ze nou bemoedigend of corrigerend zijn, het bevestigt wel dat mijn blogs gelezen worden. En daar doe ik het uiteindelijk toch ook voor. Voorlopig ga ik er dus mee door.
Mijn ervaringen bij het schrijven van mijn weblog kan ik goed gebruiken bij de schriftelijke cursus Columns en weblogs schrijven die ik nu ontwikkel. Vanaf 1 september is hij beschikbaar.

Nieuwe schrifteljke cursus Columns en weblogs schrijven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten