dinsdag 19 juli 2011

Smartlap (1)

Zoals ik in mijn vorige blog al schreef, ben ik nooit vies geweest van smartlappen. Mijn muzieksmaak kan ik als breed omschrijven, van smartlap tot klassiek.

In de serie Bekentenissen: toen ik klein was, woonde Johnny Hoes met zijn gezin naast ons in Weert. Hij had daar een muziekwinkel en ik herinner me nog de gitaren die zomers achter zonwerend plastic in de etalage hingen. Zijn grootste successen moesten nog komen.
In de vervolgserie Bekentenissen: toen ik in Tilburg woonde, ben ik lid geweest van een smartlappenkoor en ik heb zelfs ooit een smartlap geschreven, én gezongen.
Duo Jammer en Helaas
Smartlappenfestival 2001
 Maar dat was al in Wageningen, waar ik in 2001 samen met een vriendin meedeed aan het Smartlappenfestival. In de voorronde in een goed gevuld H41 werden we vierde, net niet genoeg om door te gaan naar de finale. Maar wij waren al zeer verguld met die vierde plaats en we hebben er veel plezier aan beleefd.
Zij speelde meeslepend accordeon en ik zong larmoyant 'Het sleutelkind'. In een sneue uitdossing traden we op als het duo Jammer en Helaas.

Voor wie ons wil boeken: het was wereldpremière en eenmalig optreden ineen. Jammer en helaas dus.

Website Johnny Hoes

3 opmerkingen:

  1. Johnny Hoes is vanavond op 94-jarige leeftijd in Weert overleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moest aan deze blog denken toen ik het nieuws las. Wel sterk. Tijden hoor je niets van de beste man, jij schrijft er een keer over en een paar dagen later is het afgelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vond het zelf ook sterk. Laten we het maar houden op een lichtelijk macaber toeval.
    De mensen over wie ik schrijf op mijn weblog hoeven zich echt geen zorgen te maken. Ik heb mezelf namelijk nooit kunnen betrappen op voorspellende gaven, gelukkig maar.

    BeantwoordenVerwijderen