maandag 15 augustus 2016

Poëzieroute Woorden van Wageningen

Woorden van Wageningen, zo heet de poëzieroute die onlangs is toegevoegd aan de gevarieerde routes op de website Beelden van Wageningen.
Schrijver en dichter Laurens van der Zee heeft de routes samengesteld en ook als je Wageningen goed kent, bieden de routes volop verrassingen.
Zelf bekeek ik gisteren voor het eerst - en ik woon al 23 jaar in Wageningen - het beeld als hommage aan de dichter Gerrit Achterberg, ietwat verscholen in een perkje op de hoek Nudestraat/Emmapark.

Toepasselijke gedichten bij een kunstwerk op de route of speciaal geschreven voor de poëzieroute.
Zo heb ik zelf het gedicht doen en laten geschreven bij het beeldhouwwerk van Albert Meertens boven de hoofddeur van de rk kerk in de Bergstraat. Het bracht me tot een terugblik naar mijn katholieke opvoeding en de kern van geloven.
De kunstwerken op de route brengen de wandelaar bij gedichten van onder meer J.C. Bloem, Lydia Wubbenhorst, Martijn Adelmund, Gerrit Achterberg, Laurens van der Zee, Wijnand Steemers en Maurits Mok.

Alle routes zijn via smartphone en tablet te volgen, maar ze kunnen nu ook van de site geprint worden.
Er is een keur aan routes langs kunstwerken en ander fraais in Wageningen. Zo zijn er twee fietsroutes langs onopgemerkte kunst, twee scootmobielroutes, een opschoonwandeling, leeffestivalroute, onopvallende kunst, natuurwandeling en een kunstroute door de wijk Noord-West.


Website Beelden van Wageningen met routes, informatie kunstwerk en gedichten

Rechtstreekse link naar kunstwerk rk kerk en mijn gedicht (onderaan te downloaden)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten